Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-142549" >
The effect of schoo...
The effect of schooling on basic cognition in selected Nordic Countries
-
- Jonsson, Bert (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för psykologi
-
- Waling, Maria (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för kostvetenskap
-
Olafsdottir, Anna S (författare)
-
visa fler...
-
Lagström, Hanna (författare)
-
Wergedahl, Hege (författare)
-
- Olsson, Cecilia (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för kostvetenskap
-
Fossgard, Eldbjörg (författare)
-
Holthe, Asle (författare)
-
Talvia, Sanna (författare)
-
Gunnarsdottir, Ingibjörg (författare)
-
- Hörnell, Agneta, 1964- (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för kostvetenskap
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- 2017-11-30
- 2017
- Engelska.
-
Ingår i: Europe's Journal of Psychology. - : Leibniz Institute for Psychology (ZPID). - 1841-0413. ; 13:4, s. 645-666
- Relaterad länk:
-
https://doi.org/10.5...
-
visa fler...
-
https://umu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://doi.org/10.5...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://doi.org/10.5...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- The present study investigated schooling effects on cognition. Cognitive data were collected as part of a research project (ProMeal) that investigated school meals and measured the intake of school lunch in relation to children’s health, cognitive function, and classroom learning in four Nordic countries, among children between 10–11 years of age. It was found that Finnish pupils attending 4th grade were not, on any measure, outperformed by Norwegian and Icelandic pupils attending 5th and Swedish pupils attending 4th grade on a task measuring working memory capacity, processing speed, inhibition, and in a subsample on response- and attention control. Moreover, boys were found to perform superior to girls on tasks measuring processing speed. However, girls were found to perform better on tasks related to attention and self-control. The results are discussed in relation to the reciprocal association between cognition and schooling and whether these results reflect quality differences between schools in the four Nordic countries; most notably in comparison to Finland.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Psykologi -- Psykologi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Psychology -- Psychology (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
- MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP -- Hälsovetenskap -- Näringslära (hsv//swe)
- MEDICAL AND HEALTH SCIENCES -- Health Sciences -- Nutrition and Dietetics (hsv//eng)
Nyckelord
- schooling effects
- cognitive functioning
- working memory
- processing speed
- attention
- response control
- inhibition
- Psychology
- psykologi
- kostvetenskap
- Food and Nutrition
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas
- Av författaren/redakt...
-
Jonsson, Bert
-
Waling, Maria
-
Olafsdottir, Ann ...
-
Lagström, Hanna
-
Wergedahl, Hege
-
Olsson, Cecilia
-
visa fler...
-
Fossgard, Eldbjö ...
-
Holthe, Asle
-
Talvia, Sanna
-
Gunnarsdottir, I ...
-
Hörnell, Agneta, ...
-
visa färre...
- Om ämnet
-
- SAMHÄLLSVETENSKAP
-
SAMHÄLLSVETENSKA ...
-
och Psykologi
-
och Psykologi
-
- SAMHÄLLSVETENSKAP
-
SAMHÄLLSVETENSKA ...
-
och Utbildningsveten ...
-
och Lärande
-
- MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP
-
MEDICIN OCH HÄLS ...
-
och Hälsovetenskap
-
och Näringslära
- Artiklar i publikationen
-
Europe's Journal ...
- Av lärosätet
-
Umeå universitet