Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-14383" >
Prestationsskillnad...
Prestationsskillnader mellan flickor och pojkar i NO : En studie av uppgiftsformatets betydelse i TIMSS 2003
-
- Eriksson, Niklas (författare)
- Umeå universitet,Beteendevetenskapliga mätningar
-
(creator_code:org_t)
- Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar, Umeå, 2005
- Svenska 27 s.
-
Serie: BVM, 1652-7313 ; 15
- Relaterad länk:
-
http://www.umu.se/ed...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Resultaten från Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2003 visar på en markant nedgång i resultaten från 1995 för svenska elever i årskurs 8 i både matematik och naturorienterade ämnen (NO). Inom NO har pojkar bättre resultat än flickor medan det i matematik inte finns någon könsskillnad i resultaten. Utifrån detta undersöktes i denna studie uppgiftsformatets och ämnesinnehållets betydelse för prestationsskillnader mellan flickor och pojkar inom NO, i Sverige, och i jämförelse med andra länders resultat. Lösningsproportioner och en IRT-baserad DIF-metod användes för att studera detta. Resultaten är entydiga, flickor presterar relativt sett bättre på uppgifter där de ska skriva ner ett svar och pojkar presterar bättre på uppgifter där det finns färdiga svarsalternativ. Sverige är tillsammans med Moldavien och Bahrain de länder där uppgiftsformatet har störst betydelse för prestationsskillnadermellan flickor och pojkar. I biologi, som setts som ett ämne till flickornas fördel, är prestationsskillnaden mellan uppgiftsformaten så stor att pojkar presterar lika bra som flickor om endast flervalsuppgifter beaktas. I fysik, som setts som ett ämne till pojkars fördel, presterar flickor lika bra om endast uppgifter där deska skriva ner ett svar tas hänsyn till.
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)