Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-16408" >
Hushållens efterfrå...
Hushållens efterfrågan på dagligvaror och val av dagligvarubutik i Umeå kommun.
-
- Lundberg, Johan, 1966- (författare)
- Umeå universitet,Centrum för regionalvetenskap (CERUM)
-
- Lundberg, Sofia, 1969- (författare)
- Umeå universitet,Centrum för regionalvetenskap (CERUM)
-
- Westin, Lars, 1953- (författare)
- Umeå universitet,Centrum för regionalvetenskap (CERUM)
-
(creator_code:org_t)
- 2004
- Svenska 37 s.
-
Serie: CERUM Working Paper, 1404-5362 ; 72
- Relaterad länk:
-
https://umu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Syftet med föreliggande rapport är att analysera vilka faktorer som påverkar hushållens efterfrågan på dagligvaror samt vilka faktorer som styr hushållens val av dagligvarubutik. Den ekonometriska analysen bygger på ett datamaterial bestående av totalt 116 enkätsvar från hushåll i Umeå kommun. Enkäten omfattar information om hushållens sammansättning, inkomstnivå, bostadsområde, val av dagligvarubutik för olika typer av inköp (stora inköp (veckohandel), medelstora inköp samt mindre inköp (kompletteringshandel)), hushållets utgifter för dagligvaror per månad, hushållets storlek etc. Det begränsade empiriska materialet gör det inte möjligt att utifrån de resultat som presenteras dra några statistiskt säkerställda slutsatser. Däremot ger den ekonometriska analysen möjlighet att formulera hypoteser som kan studeras ytterligare i en mer omfattande studie. Därmed skall denna rapport ses som en förstudie till en mer omfattande studie baserad på ett utskick om cirka 3 000 enkäter. Ett mer sådant empiriskt underlag skulle även göra det möjligt att använda mer sofistikerade ekonometriska metoder.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Ekonomi och näringsliv -- Nationalekonomi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Economics and Business -- Economics (hsv//eng)
Nyckelord
- Economics
- Nationalekonomi
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)