SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-165313"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-165313" > Undervisning om Sve...

Undervisning om Sveriges nationella minoriteter

Hansson, Johan, 1974- (författare)
Umeå universitet,Institutionen för idé- och samhällsstudier,Centrum för samisk forskning (CeSam),Arcum
 (creator_code:org_t)
2019
2019
Svenska.
Ingår i: Nordic Conference on​ Teaching and Learning in Curriculum Subjects (NOFA), Stockholm, May 13.
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I de nu gällande kursplanerna för skolämnena svenska, historia och samhällskunskap nämns Sveriges nationella minoriteter bland de centrala innehållen och i samhällskunskapsämnet finnsdessutom kunskapskrav. Dessa kunskapskrav säger att eleverna ska ha kunskaper om de nationella minoriteterna och deras rättigheter, men skiljer sig från de övriga eftersom det inte är någon skillnad för betygen E eller A. Då projektets lärare började använda kursplanerna från 2011 kom de att diskutera de utmaningar som fanns med förändringarna, lärostoffet om minoriteterna. Utifrån sina samtal försökte de finna möjliga vägar till en undervisning om minoritetsfrågor på sin grundskola.Trots att de hade få elever fanns det många faktorer att hantera, exempelvis en upplevelse av stoffträngsel och de egna kunskapsluckorna, men också elevernas uppfattningar och skolans geografiska belägenhet.Tack vare medel från Lärarhögskolan, Umeå universitet samt Umeå kommun kunde en av skolans lärare arbeta med att skapa ett undervisningsupplägg som skulle kunna nyttjas av kollegor på den egna skolan men även på andra skolor. Därutöver undersöktes lärarnas didaktiska praktik. Undersökningen genomfördes enligt Uljens teoretiska modell för didaktisk utveckling med aktionsforskning som forskningsmetod. Källmaterialet utgörs främst av lärarnas planeringar och deras skriftliga instruktioner samt lärarnas diskussioner om sin undervisning. Det fram arbetatde upplägget är genomförbart, men undersökningen var problematisk på grund av personalomsättning och förändringar i organisationen.I korthet beskrivs upplägget på följande sätt: I årskurs sju studeras de nationella minoriteterna isamhällskunskapsundervisningen. Eleverna får lära sig faktakunskaper om minoriteterna, men även begrepp som identitet, etnicitet och kultur samt hur ungdomar i sina möten med människorformar sin identitet. I årskurs åtta fokuseras en del av undervisningen i svenska påminoritetsspråken och de rättigheter som skyddar dem. I årskurs nio ägnas en del avhistorieundervisningen till studier av samers och romers situation under 1900-talet ur ett Svenskt och Europeiskt perspektiv.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Historia och arkeologi -- Historia (hsv//swe)
HUMANITIES  -- History and Archaeology -- History (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)

Nyckelord

Didaktik
minoritet
undervisning
samhällskunskap
historia
skola

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Hansson, Johan, ...
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Historia och ark ...
och Historia
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Lärande
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Umeå universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy