Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-1661" >
"Hålla ordning, men...
"Hålla ordning, men inte överordning" : Köns- och maktperspektiv på uppförandenormer i svenska klassrumskulturer
-
- Wester, Maria, 1960- (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen
-
- Bergenheim, Åsa, Professor (preses)
- Umeå universitet,Institutionen för idé- och samhällsstudier
-
- Vinterek, Monika, Forskningsassistent (preses)
- Umeå universitet,Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen
-
visa fler...
-
- Hägglund, Solveig, Professor (opponent)
- Karlstads universitet
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789172645332
- Umeå : Svenska och samhällsvetenskapliga ämnen, 2008
- Svenska.
-
Serie: Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete, 1650-8858 ; 22
- Relaterad länk:
-
https://umu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- The aim of this study is to describe and analyse norms of behaviour in rhetoric and practice in Swedish classroom cultures with the aid of theories of gender and power. The study is based on observations of and interviews with pupils and teachers in three ninth form classes. On the basis of the six themes of the thesis, common norms of behaviour are on the whole discernible. The relation between rhetoric and practice may be summarised in the following way: the pupils and teachers express a desire for order and clear rules that are followed. If the rules are not followed, the pupils demand consistent and motivated consequences. The study shows, however, the everyday life at school does not work in this way but that there is some discrepancy between practice and rhetoric. The values stated in the curriculum, for example respect, solidarity and taking responsibility, are expressed in both the pupils’ and the teachers’ rhetoric. The values are used to describe a certain action or to motivate the norms of behaviour that are described as desirable.
- Denna studies syfte är att med hjälp av teorier om kön och makt beskriva och analysera uppförandenormer i retorik och praktik i svenska klassrumskulturer. Studien är baserad på observationer och intervjuer med elever och lärare i tre niondeklasser. Utifrån avhandlingens sex teman framträder i huvudsak gemensamma uppförandenormer i de tre skolorna. Relationen mellan retorik och praktik kan sammanfattas på följande sätt: elever och lärare uttrycker en önskan om ordning och tydliga regler som efterföljs. Om reglerna inte följs, efterfrågar eleverna konsekventa och motiverade påföljder. Studien visar dock att skolvardagen inte fungerar på det viset, utan det råder en viss diskrepans mellan praktik och retorik. Läroplanens framskrivna värden, exempelvis respekt, solidaritet och ansvarstagande, framträder i både elevers och lärares retorik. Dessa värden används för att förklara ett visst handlande eller motivera de uppförandenormer som beskrivs som önskvärda.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- Behaviour
- norm
- gender
- power
- school culture
- klassrum
- Uppförande
- normer
- kön
- makt
- skolkultur
- Pedgogical work
- Pedagogiskt arbete
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- dok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas