SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-174041"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-174041" > White matter micros...

White matter microstructure predicts foreign language learning in army interpreters

Mårtensson, Johan (författare)
Lund University,Lunds universitet,Logopedi, foniatri och audiologi,Sektion IV,Institutionen för kliniska vetenskaper, Lund,Medicinska fakulteten,Logopedics, Phoniatrics and Audiology,Section IV,Department of Clinical Sciences, Lund,Faculty of Medicine
Eriksson, Johan (författare)
Umeå University,Umeå universitet,Umeå centrum för funktionell hjärnavbildning (UFBI),Institutionen för integrativ medicinsk biologi (IMB)
Bodammer, Nils Christian (författare)
Max Planck Institute for Human Development
visa fler...
Lindgren, Magnus (författare)
Lund University,Lunds universitet,Institutionen för psykologi,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Department of Psychology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
Johansson, Mikael (författare)
Lund University,Lunds universitet,Institutionen för psykologi,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Department of Psychology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
Nyberg, Lars, 1966- (författare)
Umeå University,Umeå universitet,Diagnostisk radiologi,Umeå centrum för funktionell hjärnavbildning (UFBI),Institutionen för integrativ medicinsk biologi (IMB)
Lövdén, Martin (författare)
Karolinska Institutet,Stockholms universitet,Centrum för forskning om äldre och åldrande (ARC), (tills m KI)
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Cambridge University Press, 2020
2020
Engelska.
Ingår i: Bilingualism. - : Cambridge University Press. - 1366-7289 .- 1469-1841. ; 23:4, s. 763-771
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Adult foreign language acquisition is challenging, and the degree of success varies among individuals. Anatomical differences in brain structure prior to training can partly explain why some learn more than others. We followed a sample of conscript interpreters undergoing intense language training to study learning-related changes in white-matter microstructure (FA, MD, RD and AD) and associations between differences in brain structure prior to training with acquired language proficiency. No evidence for changes in white matter microstructure relative to a control group was found. Starting values of RD, AD and MD were positively related to final test scores of language proficiency, corroborating earlier findings in the field and highlighting the need for further study of how initial brain structure influences and interacts with learning outcomes.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Psykologi -- Psykologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Psychology -- Psychology (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature -- General Language Studies and Linguistics (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Språk och litteratur (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature (hsv//eng)

Nyckelord

diffusion tensor imaging
language acquisition
interpreting
diffusion tensor imaging
interpreting
language acquisition

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy