SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-192386"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-192386" > ‘Endorsing a dictat...

  • Arnesson, JohannaUmeå universitet,Institutionen för kultur- och medievetenskaper (författare)

‘Endorsing a dictatorship and getting paid for it’ : Discursive struggles over intimacy and authenticity in the politicisation of influencer collaborations

  • Artikel/kapitelEngelska2024

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2022-02-03
  • Sage Publications,2024
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:umu-192386
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-192386URI
  • https://doi.org/10.1177/14614448211064302DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Politically motivated criticism of influencer collaborations with certain brands or organisations is a recurring feature on social media today. This article is based on a case study of followers’ reactions to collaborations between two popular Swedish influencers and Visit Dubai, the governmental tourism agency of the United Arab Emirates. Drawing on critical discourse analysis, the article takes a sociocultural approach to influencer marketing and examines how and why politicisation happens in comments to sponsored posts. The analysis focuses on discursive struggles over the construction of political issues and the role of influencers, as well as expressions of perceived interconnectedness and authenticity work among followers. It offers a qualitative understanding of audience perceptions of influencers’ political power and responsibilities, and argues that this is connected to how the role of influencers is constructed – as a friend or as promotional professional.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Umeå universitetInstitutionen för kultur- och medievetenskaper (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:New Media and Society: Sage Publications26:3, s. 1467-14831461-44481461-7315

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Arnesson, Johann ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Medie och kommun ...
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Medie och kommun ...
och Kommunikationsve ...
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Medie och kommun ...
och Medievetenskap
Artiklar i publikationen
New Media and So ...
Av lärosätet
Umeå universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy