Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-201844" >
NÄRTRANS :
NÄRTRANS : hastighetsgränser och näringslivets nya transportflöden
-
- Westin, Jonas (författare)
- Umeå universitet,Centrum för regionalvetenskap (CERUM),Institutionen för matematik och matematisk statistik
-
- Westin, Lars, Professor, 1953- (författare)
- Umeå universitet,Centrum för regionalvetenskap (CERUM)
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789178559459
- Umeå : Umeå universitet, 2022
- Svenska 30 s.
- Relaterad länk:
-
https://umu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Trafikverket har under ett antal år arbetat med metoder för att studera konsekvenser av förändrade hastighetsgränser i vägnätet. I tidigare arbeten har fokus framför allt varit på effekter för personresor, såsom arbetspendling och tillgång till olika former av service. Mindre fokus har lagts på näringslivets transporter då de aktuella hastighetsjusteringarna till stor del inte bedömts ha samma påverkan på fordon med totalvikt som överstiger 3,5 ton.Samtidigt har under 2000-talet näringslivets transporter genomgått betydande förändringar. I en traditionell uppdelning av fordonsflottan antogs näringslivet använda medeltunga och tunga lastbilar medan hushåll och organisationer använde personbilar. Med en tung lastbil menas fordon som har en totalvikt som överstiger 3,5 ton. Dessa får köra högst 90 km/timmen på motorväg eller motortrafikled och 80 km/timmen på annan väg eller om lastbilen har släp. Baserat på dessa regler har konsekvenserna för näringslivet av sänkta hastighetsgränser ned till 80 km/h bedömts som små.Idag har ”en tredje kategori” av lätta lastbilar, budbilar, pickuper, servicebilar mm, med en vikt under 3,5 ton, vuxit fram, fordon som i allt större omfattning används av näringslivet och som därmed följer trafikföreskrifter, t.ex. hastighetsgränser, för personbilar. Denna kategori av fordon är bland annat vanliga hos företag och verksamheter inom t.ex. distribution, mindre bygg- och underhållsverksamhet, fastighetsskötsel, offentlig service, omsorg, hälsovård och handel.Syftet med denna rapport är att undersöka hur den växande ”tredje kategorin” av näringslivets fordon kan identifieras och urskiljas i statistiken samt hur dessa fordon hanteras i Trafikverkets nuvarande modellsystem. I rapporten undersöks och ges förslag på fortsatt metodutveckling för att analysera vilka effekter trafiksäkerhetshöjande hastighetssänkningar kan medföra för olika delar av näringslivet i en region.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Ekonomi och näringsliv -- Nationalekonomi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Economics and Business -- Economics (hsv//eng)
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)
Nyckelord
- Transportplanering
- Transportstatistik
- Transportmodellering
- Regional utveckling
- Näringslivets transporter
- Lätta lastbilar
- nationalekonomi
- Economics
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas