SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-226837"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-226837" > Kampen för texten :

Kampen för texten : Utvecklingsarbete med fokus på skrivdiskurser i lärarstudenters examensarbete

Sturk, Erika, Fil. dr, 1971- (författare)
Umeå universitet,Institutionen för språkstudier
 (creator_code:org_t)
2024
2024
Svenska.
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Examensarbetet i lärarutbildningen har beskrivits som en kamp om texten, kampen mellan en vardaglig diskurs, professionell diskurs och en akademisk diskurs, kampen mellan ett professionsinriktat skrivande och akademiskt skrivande med fokus på teori och metod (Erixon & Josephson 2017; Råde 2014). Såväl tidigare forskning (Darling-Hammond 2014; Staal Jenset & Blikstad-Balas 2021) som en utvärdering av landets lärarutbildningar 2016–22 (Kindberg et al., 2023) visar att kopplingen mellan forskning och utbildning samt lärarstudenters koppling mellan teori och praktik behöver stärkas. Utvärderingar och granskningar visar på brister i lärarstudenternas examensarbeten (Kindberg et al. 2023; Umeå universitet 2019) samtidigt som AI-funktioner för bearbetning av text väcker frågor om vad skrivande egentligen är.I presentationen diskuteras ett utvecklingsprojekt med syfte att genom att skapa progression från grundlärarutbildningens svenskkurser till examensarbetet möjliggöra för studenterna att nå examensarbetets krav på förståelsen av koppling mellan teori och praktik, forskningsmetodologiska kunskaper att genomföra en studie av skrivundervisning, samt akademisk litteracitet.Utvecklingsarbetet innefattar tre delar. Först (a) en översyn av integrerad skrivdidaktik i grundlärarutbildningens svenskkurser (kurs 1, 2 och 3) med särskilt fokus på AI-generering av text inom ramen för Umeå universitets satsning på programutveckling av ämnesintegrerad skrivdidaktik där lärarlag reflekterar kring akademisk litteracitet och hur de kan implementera principerna för akademisk litteracitet (Lea & Street 1998) i sin pedagogiska praktik (SKRIVUM). Sedan (b) följer ett skrivdidaktikmoment i kurs 2 där teori och praktik vävs samman genom reflekterande observationer i skolpraktiken, vilket är en del av ett forskningsprojekt (Skrivdidaktik i lärarutbildning och skola i Finland och Sverige) som bygger på Ivaničs (2004, 2017) teoretiska ramverk för skrivdiskurser. Slutligen (c) erbjuds lärarstudenter att i examensarbetet vara del i det forskningsprojekt de mött i kurs 2 och genomföra examensarbetet genom reflekterande observationer av skrivundervisning.Studiens data består av (a) lärarlagets reflektioner i form av tanketexter och intervjuer, (b) lärarstudenters enkätsvar samt tre forskande lärarutbildares forskningsanteckningar, samt (c) lärarstudenters och handledares reflektioner i form av tanketexter. Materialet analyseras initialt genom tematisk innehållsanalys (Braun & Clarke 2006). Därefter tillämpas det sociokulturella ramverket Academic Literacies (Lea & Street 1998) och analysen baseras på Lea och Streets modell som delar in aktiviteter och föreställningar kopplade till skrivande i högre utbildning i tre överlappandeande diskurser: färdighetsdiskurs, socialiseringsdiskurs samt akademisk litteracitesdiskurs.Preliminära resultat pekar mot att utvecklingsarbetet har potential att ge lärarstudenterna koppling mellan skrivdidaktisk teori och praktik, forskningsmetodologiska kunskaper samt verktyg för att skriva examensarbete inom en akademisk diskurs. Referenslista: Braun. V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3:2, 77-101.Darling-Hammond, L. (2014). Strengthening Clinical Preparation: The Holy Grail of Teacher Education. Peabody Journal of Education, 89(4), 547–561. https://doi.org/10.1080/0161956X.2014.939009Erixon, P-O & Josephson, O. (2017). Kampen om texten. Lund: Studentlitteratur.Ivanič, R. (2004). Discourses of writing and learning to write. Language and Education, 18(3), 220–245. https://doi.org/10.1080/09500780408666877 Ivanič, R. (2017, May 4–5). Round table on discourses of writing, and writer identity. [Conference session]. LITUM symposium, Umeå, Sweden.Kindberg, O, Malla, A-K, Nyman, M, Ekroth, J, Sundberg, K och Thafvelin, U. (2023). Lärarutbildningarna: Kvalitet, utmaningar och strategier 2016–2022. UKÄ - Publikationer och Beslut, 2(1): 10, 1–51. DOI: https://doi. org/10.53340/uka.30Lea, M. R. & Street, B. (1998). Student Writing in Higher Education: An Academic Literacies Approach. Studies in Higher Education, 23(2). Råde, A. (2014). Ett examensarbete för både yrke och akademi: en utmaning för lärarutbildningen. Högre utbildning, 4(1), 19-.Staal Jenset, I., & Balas, M. B. (2021). Ny praksisform i lærerutdanningen: Analysepraksis for forsknings- og profesjonsforberedelse. Acta Didactica Norden, 15(3). https://doi.org/10.5617/adno.8153Umeå universitet. (2019-02-26). Regel Dnr: FS 1.1-1324-18 Kvalitetssystem för utbildning. https://www.umu.se/globalassets/fristaende-webbar/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva/kvalitetssystem-for-utbildning-fs-1.1-1324-18-regel.pdf (hämtad 23-11-20) 

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Sturk, Erika, Fi ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Av lärosätet
Umeå universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy