Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-35796" >
The relation betwee...
The relation between types of assessment tasks and the mathematical reasoning students use
-
- Boesen, Jesper (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Umeå universitet,Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM),Nationellt Centrum för matematikutbildning, NCM,National Center for Mathematics Education, NCM,Umeå universitet, Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM)
-
- Lithner, Johan (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik,Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM),Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM), Umeå Mathematics Education Research Centre (UMERC),Umeå universitet, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
-
- Palm, Torulf (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik,Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM),Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM), Umeå Mathematics Education Research Centre (UMERC),Umeå universitet, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
-
(creator_code:org_t)
- 2010-04-27
- 2010
- Engelska.
-
Ingår i: Educational Studies in Mathematics. - : Springer. - 0013-1954 .- 1573-0816. ; 75:1, s. 89-105
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa fler...
-
https://doi.org/10.1...
-
https://gup.ub.gu.se...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- The relation between types of tasks and the mathematical reasoning used by students trying to solve tasks in a national test situation is analyzed. The results show that when confronted with test tasks that share important properties with tasks in the textbook the students solved them by trying to recall facts or algorithms. Such test tasks did not require conceptual understanding. In contrast, test tasks that do not share important properties with the textbook mostly elicited creative mathematically founded reasoning. In addition, most successful solutions to such tasks were based on this type of reasoning.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- mathematical reasoning
- task characteristics
- assessment
- learning difficulties
- Subject didactics
- Ämnesdidaktik
- matematikdidaktik
- didactics of mathematics
- Mathematical reasoning
- Task characteristics
- Assessment
- Learning difficulties
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas