Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-61510" >
Universitetsstudent...
Universitetsstudenter med dyslexi : Läsförmåga och studiestrategier
-
- Olofsson, Åke, 1952- (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för psykologi
-
- Ahl, Astrid, 1943- (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
-
- Taube, Karin, 1945- (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för språkstudier
-
(creator_code:org_t)
- 2012
- 2012
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Många länder strävar efter ett breddat intag till universitetsstudier och att öka andelen ungdomar som går vidare till högskolestudier. Samtidigt som rekryteringen vidgas ökar antalet studenter med dyslexi i högre utbildning. Denna studie undersöker universitetsstudenter med dyslexi, hur deras studiesituation ser ut, samt de strategier som studenter med dessa problem använder.Resultat av intervjuer, självrapporter och test från 52 studenter, huvudsakligen vid lärar- och sjuksköterskeutbildningar, visar att studenterna har tydliga svårigheter med snabb och effektiv ordavkodning men att de använder många olika kompensatoriska metoder för att klara sina studier. Studiemoment som upplevs som särskilt krävande är att göra föreläsningsanteckningar, akademiskt skrivande och att läsa engelsk kurslitteratur. Kompensation sker både med hjälp av stöd som ges av universitetet, som exempelvis förlängd tid vid skriftliga examinationer och användning av informationsteknologi, samt genom egna personliga strategier. Resultaten indikerar att det finns stora kunskapsgap hos institutionerna när det gäller studenter som har dyslexi.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Psychology
- psykologi
- pedagogik
- Education
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)