Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-68245" >
Kriterierelaterade ...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Rapporten inleds med en redogörelse för framväxten av och olika definitioner på kriterierelaterade prov. Därpå analyseras grundläggande problem vid kriterierelaterade mätningar. I det avsnittet behandlas målens inverkan på provens utformning, uppgifternas homogenitet och kravgränser för vad som skall betraktas som godkända kunskaper. I nästa avdelning tas konstruktion av provuppgifter upp. Olika användningsområden för kriterierelaterade prov behandlas därefter. Rapporten avslutas med några synpunkter på det fortsatta arbetet med kriterierelaterade prov.
- The study begins with an account of the development of criterion-referenced tests and different definitions of them. After that fundamental problems of criterion-referenced measurements are analysed. In that part the effect of the objectives on the construction of the tests, the homogeneity of the items and the cutti;i3g'"SCof,es for-what should be regarded as satisfactory knowledge are dealt with. In the following part the construction of items is accounted for. Then different fields of application for criterion-referenced tests are discussed. The report ends with some views on the future work with criterion-referenced tests.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)