SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-71243"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-71243" > Democracy lessons i...

Democracy lessons in market-oriented schools : The case of Swedish upper secondary education

Lundahl, Lisbeth, 1951- (författare)
Umeå universitet,Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap,Ungas utbildning, karriärutveckling och välfärd (UKV),Umeå Universitet, Sweden
Olson, Maria (författare)
Högskolan i Skövde,Institutionen för kommunikation och information,Högskolan i Skövde, Institutionen för kommunikation och information; Stockholms universitet, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)
 (creator_code:org_t)
2013-05-08
2013
Engelska.
Ingår i: Education, Citizenship and Social Justice. - London : SAGE Open. - 1746-1979 .- 1746-1987. ; 8:2, s. 201-213
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Based on recent ethnographic research, this article explores young people’s opportunities of formal and informal democracy learning and expressions of such learning in the highly market-influenced Swedish upper secondary education. With its ambitious democracy-fostering goals and far-reaching marketisation, Swedish education constitutes an interesting case in this respect. The analysis indicates that ‘voting with the feet’ emerges as an important way of exerting student influence. At the same time, young people’s voice is surprisingly neglected in classroom practice. Increased focus on performance and goal attainment tends to overshadow less ‘rewarding’ aspects of the curriculum, such as democracy teaching and learning, both from the side of teachers and students. Students are also increasingly expected to act as school representatives and to avoid giving negative impressions of their school.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Citizenship
democracy learning
influence
market orientation
Swedish upper secondary school
pedagogiskt arbete
educational work
Humaniora-samhällsvetenskap

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy