SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-93785"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-93785" > Rektorer som integr...

  • Höög, Jonas,1948-Umeå universitet,Centrum för skolledarutveckling (författare)

Rektorer som integrerar skolans struktur och kultur blir framgångsrika

  • Artikel/kapitelSvenska2014

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Lund :Studentlitteratur AB,2014
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:umu-93785
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-93785URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska
  • Sammanfattning på:svenska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:kap swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Begreppen struktur, kultur och ledarskap bildar tillsammans ett skarpt verktyg i analysen av en skolas förmåga att uppnå sina mål. Denna tes har varit vägledande i ett forskningsprojekt som författarna bedrivit, och som 2011 resulterade i en bok med titeln: Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor. Föreliggande bok fördjupar våra kunskaper om vad som kännetecknar framgångsrika skolor, och ska ses som en vidareutveckling av resultaten från 2011.I denna andra bok diskuteras: hur rektorer förstår sambandet mellan struktur och kultur; förståelsen av skolan som organisation; pedagogiskt ledarskap; rektors förändringsledarskap; ­modeller för rektors beslutsfattande; lärares olika identiteter som påverkar hur skolans kultur konstrueras och dess mål ­prioriteras; rektors balans mellan etik,ansvar och auktoritet; skolans mångkulturalitet; samt rektorers syn på mobbning och forskningen om mobbning.Framgångsrika skolor diskuterar en mängd spännande områden av betydelse för ­rektors ledarskap och ger en ökad förståelse av skolan ur ett organisatoriskt helhetsperspektiv.Boken är lämplig som kurs­litteratur på skolledarutbildningar samt inom lärarutbildningen, men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.

Ämnesord och genrebeteckningar

  • Skolledning
  • Skoladministration
  • sociologi
  • Sociology

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Umeå universitetCentrum för skolledarutveckling (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Framgångsrika skolor -Lund : Studentlitteratur AB, s. 47-759789144102993

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Höög, Jonas, 194 ...
Artiklar i publikationen
Framgångsrika sk ...
Av lärosätet
Umeå universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy