SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uniarts-331"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uniarts-331" > Vem ska vara högsta...

Vem ska vara högsta chef i en scenkonstorganisation?

Sander, PeO (författare)
Stockholms konstnärliga högskola,Institutionen för scenkonst,Dramatiska institutet
 (creator_code:org_t)
Stockholm : Dramatiska institutet, 2009
Svenska 67 s.
  • Bok (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • När jag 2001 fick möjlighet att genom ett konstnärligt utvecklingsprojekt på Dramatiska institutet se närmare på frågan vem ska vara högsta chef på en scenkonstorganisation var jag fast i ett tänkande som utgick från att högsta chefen är antingen en konstnär eller en administratör. Det var då den viktigaste diskussionen för mig. Efter ett tags arbete utifrån frågeställningen valde jag att vända på begreppen, att svara på min egen fråga. Vad jag kom fram till var att den som ska leda en scenkonstorganisation  är den som är bäst lämpad. Inte utifrån yrkestillhörighet utan utifrån kompetens  att driva en organisation efter de visioner som organisationen har.  Utgångspunkten i mitt arbete förändrades till att undersöka några av de faktorer t.ex.  en styrelse eller rekryteringsgrupp behöver ta hänsyn till när en ny chef ska tillsättas.  Vilket ansvar har en chef för visioner, organisation och planering i en verksamhet? Hur  kan en vision, en organisation beskrivas och finns det andra sätt än att vara en ensam  chef? Kan chefer med olika kompetenser dra nytta av varandra?  Diskussionen om vem som ska vara högsta chefen på en scenkonstorganisation och  vad denna person ska ha för kompetens kommer alltid att föras och det kommer alltid att  finnas olika åsikter. Den här texten är inte ett heltäckande arbete där alla aspekter inom  området belyses. Det är en text som är ett resultat av mina tankar, mitt sätt att försöka  hitta vägar till att samtala om vem som ska vara högsta chefen. Eller ska det vara två?  FrågeställningarI den här texten tar jag upp:Vad har högsta chefen ansvar för?• Inom vilka kompetensområden ska högsta chefen på en scenkonstorganisation verka? När en ny högsta chef ska anställas, vad finns det då för olika kompetensområden att ta ställning till? Vilka områden ansvarar chefen för?• Hur kan man beskriva, kommunicera om, scenkonstorganisationens visioner, mål, organisation, planering och ekonomi? Den värld som högste chefen leder och ansvarar för utvecklingen av. Det behövs ett gemensamt språk.Kan högsta chefen dela sitt chef- och ledarskap?• Finns det något annat sätt att vara chef på än det traditionella, en på toppen. Delat chef- och ledarskap? Delat ansvar mellan konst och ekonomi?

Ämnesord

HUMANIORA  -- Konst -- Scenkonst (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Arts -- Performing Arts (hsv//eng)

Nyckelord

Chef
Ledarskap
Scenkonst
Ekonomi
Konstnärskap
Artistic practices
Konstnärliga praktiker

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
bok (ämneskategori)
kfu (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Sander, PeO
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Konst
och Scenkonst
Av lärosätet
Stockholms konstnärliga högskola

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy