Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-132724" >
Bilder av människans inre : Förförståelse och studentaktivitet
-
- Andersson Chronholm, Jannika (författare)
- Uppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik,Physics Education Research, Fysikens didaktik
-
- Andersson, Staffan (författare)
- Uppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik,Physics Education Research, Fysikens didaktik
-
(creator_code:org_t)
- 2010
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://uu.diva-port... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Vi har infört ett inledande undervisningsmoment på en grundläggande biologikurs med syfte att utforska studenternas förståelse av mänsklig anatomi. En central slutsats från ämnesdidaktisk forskning är att studenterna som kommer till våra kurser har med sig en förförståelse sedan tidigare. För att bidra till ett konstruktivt lärande måste vi som lärare både vara medvetna om deras uppfattningar och utforma lärandeaktiviteter som hjälper dem att utveckla sin förståelse (Scott, Asoko & Leach, 2007).Momentet utgick från en uppgift där grupper med två till fyra studenter under femton minuter fick rita en förklarande bild av människokroppens inre och hur olika delar hänger ihop. Därefter genomfördes diskussioner i grupp och gemensamt kring bilderna. Vi valde att arbeta med bilder för deras användbarhet både som diagnosverktyg och som hjälpmedel för fortsatt lärande (White & Gunstone, 1994). Dessutom fanns en modell för tolkning och klassning av studenters bilder sedan tidigare (Reiss & Tunnicliffe, 2001).Analysen av studenternas svar visade att hälften av grupperna redovisade en förhållandevis god kunskap av den mänskliga anatomin, med minst två sammanhängande organsystem utritade. De organsystem som studenterna hade bäst förståelse för var matsmältningssystemet och andningssystemet. Samtidigt uppvisade analysen en del märkligheter som tydligt visar att metoden inte förbehållningslöst kan användas för att få en korrekt bild av studenters förförståelse, vilket också har diskuterats tidigare (Prokop & Fanèovièová, 2006).Som lärandemoment fungerade momentet mycket väl. I diskussionerna som följde efter övningen reflekterade studenterna kring sin nuvarande förståelse av människokroppen och motiverades inför den efterföljande kursen.Vi kommer att presentera resultat från analyserna av studenternas bilder samt diskutera hur undervisningsmomentet fungerade i praktiken med erfarenheter från både lärare, som fick en fördjupad insikt av just dessa studenters förförståelse i området, och studenter, som började fundera kring både styrkor och svagheter i sin egen förståelse.ReferenserScott, P., Asoko, H. & Leach, J. (2007). Students’ Conceptions and Conceptual Learning in Science. In S. K. Abell & N. G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education. Abingdon: Routledge.Prokop, P. & Fanèovièová, J. (2006) Student’s ideas about the human body: Do they really draw what they know? Journal of Baltic Science Education 2(10): 86-95.Reiss, M.J. and Tunnicliffe, S.D. (2001) Students’ Understandings of Human Organs and Organ Systems Research in Science Education 31: 383–399.White, R. T., & Gunstone R. F. (1994) Probing understanding. London, UK: Falmer Press.
Ämnesord
- NATURVETENSKAP -- Fysik -- Annan fysik (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Physical Sciences -- Other Physics Topics (hsv//eng)
Nyckelord
- Other physics
- Övrig fysik
- Fysik med inriktning mot fysikens didaktik
- Physics with specialization in Physics Education
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)