SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-132733"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-132733" > Föränderliga atomer...

Föränderliga atomer och oklar energi - Att utforska studenters förförståelse : Poster presented at the NU2010 Dialog för Lärande Conference, Stockholm, 13-15 October.

Andersson Chronholm, Jannika (författare)
Uppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik,Physics Education Research, Fysikens didaktik
Andersson, Staffan (författare)
Uppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik,Physics Education Research, Fysikens didaktik
 (creator_code:org_t)
2010
Svenska.
  • Annan publikation (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Som universitetslärare behöver vi utforska och förstå de uppfattningar som studenterna har om våra ämnen när de kommer till kurserna (se exempelvis Scott, Asoko & Leach, 2007) för att utforma vår undervisning och göra andra prioriteringar. Ett verktyg för detta är konceptinventeringar - enkätstudier som kartlägger studenters förförståelse.De första konceptinventeringarna inom naturvetenskaperna genomfördes inom fysiken, men utvecklingsarbete pågår numera även inom andra ämnesområden.Inom biologin tog arbetet fart i början av 2000-talet. Tidigt konstaterades att arbetet inom biologin delvis skiljer sig från det i fysik, men att det också finns likheter (Klymkowsky, Garvin-Doxas & Zeilik, 2003). Nu har olika grupper av biologer börjat samverka för att testa och utforma olika verktyg för konceptinventering (D’Avanzo, 2008).Som en del av utformningsarbetet av en grundläggande biologikurs, men också som en del av det internationella utvecklingsarbetet, genomför vi försök med en konceptinventering om bland annat respiration och matspjälkningen. Den konceptinventering vi utvecklat bygger på relevanta delar från Biology Concept Inventory (Klymkowsky, & Garvin-Doxas, 2008) och material från projektet Thinking lika a Biologist (www.biodqc.org). Urvalet gjordes utifrån innehållet på kursen och diskuterades med kollegor.Analyserna av de första försöken ger intressanta upplysningar om studenternas förförståelse, som delvis skiljer sig från den hos amerikanska studenter på vilka verktygen prövats tidigare. I vissa fall visar dock våra studenter precis samma brister i förförståelse som observerats för andra grupper. Bland annat har mer än 50 % av studenterna (som läst minst gymnasieskolans Kemi A) uppfattningen att ett atomslag enkelt kan omvandlas till ett annat. En fråga om energi visar också att de allra flesta (som läst minst gymnasieskolans Fysik A) har en oklar bild av vad energi egentligen är.Med denna posterpresentation vill vi öppna upp för diskussioner kring den förförståelse studenter tar med sig till våra kurser, hur vi kan utforska den förförståelsen samt hur vi som universitetslärare praktiskt kan arbeta utifrån detta.ReferenserD’Avanco, C (2008) Biology Concept Inventories: Overview, Status, and Next Steps Bioscience 58(11):1079-1085.Klymkowsky, M.W., Garvin-Doxas, K. & Zeilik, M. (2003) Bioliteracy and Teaching Efficacy: What Biologists Can Learn from Physicists Cell Biology Education 2:155–161.Klymkowsky, M.W. & Garvin-Doxas, K. (2008) Recognizing Student Misconceptions through Ed’s Tool and the Biology Concept Inventory. PLoS Biology, 6:e3 (1-14).Scott, P., Asoko, H. & Leach, J. (2007). Student Conceptions and Conceptual Learning in Science. In S. K. Abell & N. G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education. Abingdon: Routledge.

Ämnesord

NATURVETENSKAP  -- Fysik -- Annan fysik (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Physical Sciences -- Other Physics Topics (hsv//eng)

Nyckelord

Other physics
Övrig fysik
Fysik med inriktning mot fysikens didaktik
Physics with specialization in Physics Education

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
ovr (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Andersson Chronh ...
Andersson, Staff ...
Om ämnet
NATURVETENSKAP
NATURVETENSKAP
och Fysik
och Annan fysik
Av lärosätet
Uppsala universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy