SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-135424"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-135424" > Follow-up of adoles...

Follow-up of adolescents born extremely preterm : cognitive function and health at 18 years of age

Hallin, Anne-Li (författare)
Lund University,Lunds universitet,Institutionen för psykologi,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Department of Psychology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
Hellström-Westas, Lena (författare)
Lund University,Lunds universitet,Uppsala universitet,Institutionen för kvinnors och barns hälsa,Pediatrik, Lund,Sektion V,Institutionen för kliniska vetenskaper, Lund,Medicinska fakulteten,Paediatrics (Lund),Section V,Department of Clinical Sciences, Lund,Faculty of Medicine
Stjernqvist, Karin (författare)
Lund University,Lunds universitet,Institutionen för psykologi,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Department of Psychology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
 (creator_code:org_t)
2010-05-04
2010
Engelska.
Ingår i: Acta Paediatrica. - : Wiley. - 0803-5253 .- 1651-2227. ; 99:9, s. 1401-1406
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Aim: To compare cognitive ability, school achievement and self-perceived health aspects in adolescents born extremely preterm and term born controls. Method: Fifty-two, out of 61, extremely preterm born adolescents (mean age 18.4 years) and 54 matched controls (mean age 18.3 years) born at full term were investigated; intelligence quotient was measured with the Wechsler Adult Intelligence Scale; cognitive flexibility, i.e. a measure of visuomotor speed and attention, with the Trail Making Test; school achievement and choice of upper secondary programmes were reported. Health aspects were investigated in a semi structured interview. Result: The adolescents born prematurely had significantly lower IQ than the controls, mean 93 (SD 15.4) vs 106 (12.5), p < 0.001; showed slower visuomotor speed; had lower grades from compulsory school (192.7 vs 234.8, p < 0.001); and chose to a greater extent practical upper secondary school programmes. There were no differences between the groups in health care consumption, prevalence of chronic disease, allergy or infectious diseases. Conclusion: Poorer cognitive performance, in extremely preterm born individuals, seems to persist into late adolescence. Fewer prematurely born than control chose theoretical upper secondary school programmes. However, no difference was noted regarding self-perceived health aspects.

Ämnesord

MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP  -- Klinisk medicin -- Pediatrik (hsv//swe)
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES  -- Clinical Medicine -- Pediatrics (hsv//eng)

Nyckelord

Cognition
Follow-up
Health
Late adolescent
Preterm
MEDICINE
MEDICIN
Cognition
Follow-up
Health
Late adolescent
Preterm

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Hallin, Anne-Li
Hellström-Westas ...
Stjernqvist, Kar ...
Om ämnet
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP
MEDICIN OCH HÄLS ...
och Klinisk medicin
och Pediatrik
Artiklar i publikationen
Acta Paediatrica
Av lärosätet
Uppsala universitet
Lunds universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy