SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-221599"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-221599" > Situated abstraction :

Situated abstraction : From the particular to the general in second-order diagnostic work

Lymer, Gustav, 1978- (författare)
Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier,CLIP
Ivarsson, Jonas, 1976 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande,Linnécentret for forskning om lärande (LinCS),Department of Education, Communication and Learning,The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction, and Mediated Communication in Contemporary Society (LinCS)
Rystedt, Hans, 1951 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande,Linnécentret for forskning om lärande (LinCS),Department of Education, Communication and Learning,The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction, and Mediated Communication in Contemporary Society (LinCS)
visa fler...
Johnsson, Åse (Allansdotter), 1966 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för kliniska vetenskaper, Avdelningen för radiologi,Institute of Clinical Sciences, Department of Radiology
Asplund, Sara, 1976 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för kliniska vetenskaper, Avdelningen för radiofysik,Institute of Clinical Sciences, Department of Radiation Physics
Båth, Magnus, 1974 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för kliniska vetenskaper, Avdelningen för radiofysik,Institute of Clinical Sciences, Department of Radiation Physics
visa färre...
 (creator_code:org_t)
2014-03-28
2014
Engelska.
Ingår i: Discourse Studies. - : SAGE Publications. - 1461-4456 .- 1461-7080. ; 16:2, s. 185-215
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • The present study examines the work of a group of medical scientists as they identify interpretative ‘pitfalls’ – recurrent sources of error – in the use of a new radiographic technique, formulate suggestions on how these pitfalls can be avoided and communicate their findings in the form of a scientific publication. The analysis focuses on a session in which previously diagnosed cases are discussed, and demonstrates the ways in which a certain source of diagnostic error gradually emerges as a taken-for-granted in the interaction. An increased sense of recognition, recurrence and typicality is discernible in the treatment of the cases. Talk characterized by expansions and elaborations, displays of understanding in the form of reformulations, understanding checks, and so on, leave room for brief typifications and reifications of interpretative difficulties in characteristics of the imaging technique. Topical treatment of perception and interpretation, as well as embodied engagement, become decreasingly salient. It is argued that the abstracted formulations in the published text rely on the case-by-case working up of generality from particularity; from individualized accounts of why ‘I’ interpreted the image in a certain way to proffered generalizations achieved through articulated perceptions of a generalized ‘one’. If these proffers are ratified, a potential ground is established for the consensual formulation of a pitfall. The formulation of novel instructions is consequently made relevant, projecting a re-instructed diagnostic practice.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP  -- Klinisk medicin -- Radiologi och bildbehandling (hsv//swe)
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES  -- Clinical Medicine -- Radiology, Nuclear Medicine and Medical Imaging (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Sociologi -- Sociologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Sociology -- Sociology (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)

Nyckelord

conversation analysis
ethnomethodology
radiology
scientific work
visualization
Conversation analysis
ethnomethodology
radiology
scientific work
visualization

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy