Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-261183" >
Ägandekoncentration...
Ägandekoncentration, förlagsstrategier och litterär kvalitet : Synen på vertikal integration på den svenska respektive tyska bokmarknaden
-
- Rimm, Anna-Maria, 1978- (författare)
- Uppsala universitet,Litteraturvetenskapliga institutionen
-
(creator_code:org_t)
- 2014
- 2014
- Svenska.
-
Ingår i: Nordicom Information. - 0349-5949. ; 36:1, s. 9-28
- Relaterad länk:
-
http://www.nordicom....
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Denna studie jämför förlagsstrategier på två europeiska bokmarknader med fasta respektive fria bokpriser: Tyskland och Sverige. Fokus ligger på fenomenet vertikal integration. Ägandekoncentration är en central fråga i dagens förlagsbransch. Stora internationella mediekoncerner, där näthandelsjätten Amazon utmärker sig som det främsta exemplet, växer fram i snabb takt och tar över fler och fler led i det litterära systemet. Inledningsvis presenteras en översikt över de två bokmarknaderna. Därefter följer en komparativ intervjubaserad analys där ledande aktörer i de respektive bokbranscherna ger sina perspektiv på fenomenet vertikal integration och dess konsekvenser. Frågor som diskuteras är huruvida ägandekoncentration på bokmarknad är ett problem för oberoende förlag, vilka strategier olika förläggare nyttjar på sina nationella bokmarknader respektive globalt samt vilka åtgärder man från branschen föreslår i syfte att jämna ut konkurrensförhållanden på marknader som domineras av ett fåtal aktörer, exempelvis vad gäller prislagstiftning. Vidare diskuteras frågan om vertikal integration påverkar bredd i utgivningen, tillgänglighet på böcker och ”litterär kvalitet”.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications (hsv//eng)
- HUMANIORA -- Språk och litteratur -- Litteraturvetenskap (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature -- General Literary Studies (hsv//eng)
Nyckelord
- bokmarknad
- vertikal integration
- litteratursociologi
- marknadsstrategier
- bokpriser
- Amazon
- Literature
- Litteraturvetenskap
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas