Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-262334" >
Oro vid studiestart...
Oro vid studiestarten : Vad vet vi och vad kan man göra?
-
- Andersson Chronholm, Jannika, 1972- (författare)
- Uppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik
-
- Andersson, Staffan, 1969- (författare)
- Uppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik
-
(creator_code:org_t)
- 2014
- 2014
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Med utgångspunkt från en undersökning om oro inför studiestarten bland nybörjarstudenter i teknik och naturvetenskap kommer vi att diskutera hur man kan arbeta i praktiken för att minska sådan oro. I en enkätundersökning höstterminen 2013 angav 38% av nybörjarstudenterna att det var oroliga för något inför studiestarten. En kvalitativ analys av deras fritextsvar om oron identifierade fyra olika områden: Klara av studierna, Möta akademin, Välja rätt och Klara av vardagen. Vi kommer att presentera resultat från undersökningen samt exempel på centraa grundidéer för hur man kan arbeta för att minska studenters oro. Presentationen avslutas med gruppdiskussioner baserade på exempel från vår undersökning och deltagarna egna erfarenheter.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- Oro Studenter
- Fysik med inriktning mot fysikens didaktik
- Physics with specialization in Physics Education
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)