Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-262501" >
Avhopp och genomstr...
Avhopp och genomströmning : Hur ser det ut och vad kan man göra?
-
- Andersson, Staffan, 1969- (författare)
- Uppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik
-
- Andersson Chronholm, Jannika, 1972- (författare)
- Uppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik
-
- Gelin, Birgitta (författare)
- Uppsala universitet,Områdeskanslier
-
(creator_code:org_t)
- Uppsala : Uppsala universitet, 2012
- 2012
- Svenska.
-
Ingår i: Universitetspedagogisk utveckling och kvalitet – i praktiken!. - Uppsala : Uppsala universitet. ; , s. 127-146
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Vi har studerat programgenomströmning och faktorer som påverkar den för ingenjörsutbildningar vid Uppsala universitet. Analys av studiestatistik visar att antalet studenter som avbryter utbildningarna är störst i början, men att det relativa avhoppet är förhållandevis konstant till och med femte terminen. En kvalitativ analys av enkätsvar om studieval och avhoppsöverväganden identifierade fem områden av särskild betydelse för studenters relation till sin utbildning: intresse, mål, framgång, trivsel och kvalitet. Studien ger en värdefull grund för fortsatt utvecklingsarbete för att förbättra genomströmning, både på ingenjörsutbildningar och på andra program.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Physics with specialization in Physics Education
- Fysik med inriktning mot fysikens didaktik
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas