Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-393812" > Barn med flerfunkti...
Fältnamn | Indikatorer | Metadata |
---|---|---|
000 | 03322nam a2200409 4500 | |
001 | oai:DiVA.org:uu-393812 | |
003 | SwePub | |
008 | 190927s2019 | |||||||||||000 ||swe| | |
024 | 7 | a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-3938122 URI |
040 | a (SwePub)uu | |
041 | a sweb swe | |
042 | 9 SwePub | |
072 | 7 | a vet2 swepub-contenttype |
072 | 7 | a rap2 swepub-publicationtype |
100 | 1 | a Klang, Nina,d 1978-u Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier4 aut0 (Swepub:uu)ninkl483 |
245 | 1 0 | a Barn med flerfunktionsnedsättning - samspel och social inkludering :b Rapport från ett samverkansprojekt |
264 | 1 | a Uppsala,c 2019 |
300 | a 20 s. | |
338 | a electronic2 rdacarrier | |
490 | 0 | a FoSam Rapport - Forum för samverkan, Uppsala universitet ;v 2019:2 |
520 | a Vi presenterar en rapport från ett samarbetsprojekt mellan lärare från en skola i Uppsala och forskare från Uppsala och Stockholms universitet. Idén till projektet uppkom i samband med en AIMday funktionshinder, då lärarna i en grundsärskoleklass med elever med flerfunktionsnedsättning kom med frågan “Hur främjar man inkludering?” Några år innan projektet startade flyttades grundsärskolan till lokaler som är avgränsade från resten av skolan. Skolgårdarna låg inte nära varandra vilket innebar att eleverna från grundsärskolan och grundskolan inte möttes naturligt på rasterna. Organisationen förändrades också så att olika rektorer ansvarade för grundsärskolan och grundskolan. Lärarna på grundsärskolan upplevde att deras elever var isolerade och att de skulle ha glädje av mer kontakt med elever från grundskolan. För att få till stånd en förändring påbörjade de ett samarbete med förskoleklassen där eleverna från förskoleklassen besökte grundsärskoleklassen. Lärarna ville ha stöd från forskare i projektet. Ett samarbete startade och lekaktiviteter för att främja samspelet mellan barn med och utan funktionsnedsättningar prövades. Forskarna deltog som bollplank, följde lekaktiviteterna med hjälp av videoobservationer och intervjuer. Forskarna och lärarna diskuterade och dokumenterade de rutiner lärarna redan påbörjat. Projektet genomfördes med stöd från Vinnova Step-up och Forum för samverkan vid Uppsala universitet. | |
650 | 7 | a SAMHÄLLSVETENSKAPx Utbildningsvetenskapx Pedagogiskt arbete0 (SwePub)503042 hsv//swe |
650 | 7 | a SOCIAL SCIENCESx Educational Sciencesx Pedagogical Work0 (SwePub)503042 hsv//eng |
653 | a Specialpedagogik | |
653 | a inkludering | |
653 | a särskolan | |
653 | a lek | |
653 | a samspel | |
653 | a Pedagogik | |
653 | a Education | |
700 | 1 | a Wandin, Helena,d 1971-u Uppsala universitet,Forskning om funktionshinder och habilitering4 aut0 (Swepub:uu)helwa285 |
700 | 1 | a Wilder, Jennyu Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet4 aut |
700 | 1 | a Göthberg, Evau Årstaskolan4 ctb |
700 | 1 | a Sild, Mariau Årstaskolan |
710 | 2 | a Uppsala universitetb Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier4 org |
856 | 4 | u https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1355250/FULLTEXT01.pdfx primaryx Raw objecty fulltext |
856 | 4 8 | u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-393812 |
Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.
Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy