SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-393812"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-393812" > Barn med flerfunkti...

LIBRIS Formathandbok  (Information om MARC21)
FältnamnIndikatorerMetadata
00003322nam a2200409 4500
001oai:DiVA.org:uu-393812
003SwePub
008190927s2019 | |||||||||||000 ||swe|
024a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-3938122 URI
040 a (SwePub)uu
041 a sweb swe
042 9 SwePub
072 7a vet2 swepub-contenttype
072 7a rap2 swepub-publicationtype
100a Klang, Nina,d 1978-u Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier4 aut0 (Swepub:uu)ninkl483
2451 0a Barn med flerfunktionsnedsättning - samspel och social inkludering :b Rapport från ett samverkansprojekt
264 1a Uppsala,c 2019
300 a 20 s.
338 a electronic2 rdacarrier
490a FoSam Rapport - Forum för samverkan, Uppsala universitet ;v 2019:2
520 a Vi presenterar en rapport från ett samarbetsprojekt mellan lärare från en skola i Uppsala och forskare från Uppsala och Stockholms universitet. Idén till projektet uppkom i samband med en AIMday funktionshinder, då lärarna i en grundsärskoleklass med elever med flerfunktionsnedsättning kom med frågan “Hur främjar man inkludering?” Några år innan projektet startade flyttades grundsärskolan till lokaler som är avgränsade från resten av skolan. Skolgårdarna låg inte nära varandra vilket innebar att eleverna från grundsärskolan och grundskolan inte möttes naturligt på rasterna. Organisationen förändrades också så att olika rektorer ansvarade för grundsärskolan och grundskolan. Lärarna på grundsärskolan upplevde att deras elever var isolerade och att de skulle ha glädje av mer kontakt med elever från grundskolan. För att få till stånd en förändring påbörjade de ett samarbete med förskoleklassen där eleverna från förskoleklassen besökte grundsärskoleklassen. Lärarna ville ha stöd från forskare i projektet. Ett samarbete startade och lekaktiviteter för att främja samspelet mellan barn med och utan funktionsnedsättningar prövades. Forskarna deltog som bollplank, följde lekaktiviteterna med hjälp av videoobservationer och intervjuer. Forskarna och lärarna diskuterade och dokumenterade de rutiner lärarna redan påbörjat. Projektet genomfördes med stöd från Vinnova Step-up och Forum för samverkan vid Uppsala universitet. 
650 7a SAMHÄLLSVETENSKAPx Utbildningsvetenskapx Pedagogiskt arbete0 (SwePub)503042 hsv//swe
650 7a SOCIAL SCIENCESx Educational Sciencesx Pedagogical Work0 (SwePub)503042 hsv//eng
653 a Specialpedagogik
653 a inkludering
653 a särskolan
653 a lek
653 a samspel
653 a Pedagogik
653 a Education
700a Wandin, Helena,d 1971-u Uppsala universitet,Forskning om funktionshinder och habilitering4 aut0 (Swepub:uu)helwa285
700a Wilder, Jennyu Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet4 aut
700a Göthberg, Evau Årstaskolan4 ctb
700a Sild, Mariau Årstaskolan
710a Uppsala universitetb Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier4 org
856u https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1355250/FULLTEXT01.pdfx primaryx Raw objecty fulltext
8564 8u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-393812

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Klang, Nina, 197 ...
Wandin, Helena, ...
Wilder, Jenny
Göthberg, Eva
Sild, Maria
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogiskt arbe ...
Delar i serien
Av lärosätet
Uppsala universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy