Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-414649" >
Det pedagogiska led...
Det pedagogiska ledarskapets praktiker : Rapport från en forskningscirkel
-
- Thelin, Katina, 1971- (författare)
- Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
-
- Liljekvist, Åsa (författare)
- Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
-
(creator_code:org_t)
- Uppsala : Uppsala universitet, 2020
- Svenska 17 s.
-
Serie: FoSam Rapport - Forum för samverkan, Uppsala universitet ; 2020:1
- Relaterad länk:
-
https://uu.diva-port... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Det arbete som presenteras i den här rapporten har tillkommit i skärningspunkten mellan utbildning, utveckling och vetenskaplig kunskapsbildning, och kan ses som ett försök att åstadkomma vad Tine S. Prøitz med kollegor (Prøitz et al, 2020) har beskrivit i termer av ett ”tredje rum” (third space) d v s en plats, eller ett rum, där olika kunskaper och diskurser möts och förenas i ett gemensamt praktik- och/eller kunskapsutvecklande projekt.Arbetet genomfördes i form av en forskningscirkel i vilken fyra rektorer och sex verksamhetschefer deltog under ledning av forskare med skolans ledarskap som sitt kunskapsfält. Målsättningen var att projektet skulle främja deltagarnas individuella och gemensamma lärande om och utifrån sina respektive praktiker som grund för utveckling, och samtidigt bidra till ökad kunskap om skolans pedagogiska ledningspraktiker och villkoren för dessa. Projektet är ett samarbete mellan Uppsala universitet och Håbo kommun.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- pedagogik
- pedagogiskt ledarskap
- rektor
- skola
- utbildning
- praktikarkitektur
- Pedagogik
- Education
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)