Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-431952" >
Språkdidaktisk läro...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Följande studie har som syfte att utreda om läroboksanalys kan vara en språkdidaktiskt värdefull lärandeaktivitet för studenter på ämneslärarutbildningen i svenska. Utredningen utgår från en explorativ analys av en lärobok i svenska för gymnasieskolan.Denna analys ställer frågan i vilken grad läroboken gör de grundläggande språkliga begreppen i svenskkursens centrala innehåll till redskap för kommunikation och kunskapsutveckling för eleverna i enlighet med ämnesplanen i svenska. Metoden är en närläsning av lärobokens delar som rör språkliga begrepp och tolkar språkdidaktiken med stöd av skolans styrdokument och utbildningens ämnesdidaktiska kurslitteratur. På grundval av den analysen diskuteras det språkdidaktiska värdet av läroboksanalys i ämneslärarutbildningen.Slutsatsen blir att en läroboksanalys kan ge språkdidaktisk vägledning för studenter i den grundläggande ämneslärarutbildningen då analysen tar stöd av skolans styrdokument och av kurslitteratur som presenterar didaktiska teorier, undersökningar och undervisningsmetoder. Genom en sådan analys kan studenten upptäcka styrkor och svagheter i lärobokens språkdidaktik och värdera den som stöd för den egna yrkesutövningen.Studien kommer till slutsatsen att den aktuella läroboksanalysen på grundläggandenivå har sina begränsningar i teoretisk underbyggnad men att den ändå kan skapa en förståelse för sambandet mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Språk och litteratur (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- läroboksanalys
- socialkonstruktivism
- genrepedagogik
- språkdidaktik svenskämnesdidaktik
- Gy11
- ämneslärarutbildning
- ämnesspråk
- Curriculum Studies
- Didaktik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas