Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-519613" >
Validitetsaspekter ...
Validitetsaspekter vid bedömning av eleversskriftliga kompetens i tyska : Relationen till en B1-nivå
-
- Håkansson Ramberg, Maria, 1980- (författare)
- Uppsala universitet,Tyska
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2023
- 2023
- Svenska.
-
Ingår i: Språk i praktiken – i en föränderlig värld. - Stockholm : ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap. - 9789187884306 ; , s. 248-268
- Relaterad länk:
-
https://doi.org/10.1...
-
visa fler...
-
https://uu.diva-port... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Inte minst genom inflytande från Europarådets Gemensam europeisk referensram förspråk: lärande, undervisning och bedömning, GERS (Council of Europe, 2001) harspråklig kompetens och hur denna lärs in, undervisas och bedöms fått ökaduppmärksamhet av aktörer inom utbildning och bedömning i språk. Att enbedömning är giltig, och därmed också valid, är en del av kvalitetssäkringen vidbedömning och har stor betydelse för om man med trovärdighet ska kunna tolkaoch använda bedömningens resultat för att uttala sig om inlärares språkligaförmåga, till exempel när det gäller att kommunicera på målspråket i skrift. Idenna artikel presenteras ett delresultat från min avhandling om validitet ochskriftlig språkkompetens (Håkansson Ramberg, 2023) där bland annat relationenmellan elevers skriftliga kompetens i tyska på gymnasienivå och en uppfylld B1.2-nivå enligt den europeiska referensramen undersökts. Artikeln fokuserar aspekterav validitet och beaktar särskilt den delaspekt av validitet som knyter an till ettexternt kriterium, så kallad kriterierelaterad validitet. Det handlar i detta fall omatt jämföra resultatet av bedömningar med en uppnådd referensnivå enligt deneuropeiska referensramen. Sammantaget indikerar studiens resultat att detföreligger ett samband mellan bedömningar av skriftlig kompetens i tyska pågymnasienivå och den förväntade referensnivån B1.2 enligt det etableradeeuropeiska ramverket.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Språk och litteratur -- Studier av enskilda språk (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature -- Specific Languages (hsv//eng)
Nyckelord
- Validitet
- bedömning
- moderna språk på gymnasienivå
- Tyska
- German
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas