Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-528558" >
Att nydana och utma...
Att nydana och utmana : erfarenheter från ett mångårigt samarbete mellan Medicinhistoriska museet och utbildningen i musei- och kulturarvsvetenskap vid Uppsala universitet
-
- Aronsson, Inga-Lill (författare)
- Uppsala universitet,Institutionen för ABM
-
- Josefsson, Urban (författare)
- Medicinhistoriska museet
-
(creator_code:org_t)
- Uppsala Medicinhistoriska Förening, 2024
- 2024
- Svenska.
-
Ingår i: Uppsala MedicinhistoriskaFörenings Årsskrift 2024. - : Uppsala Medicinhistoriska Förening. ; , s. 92-103
- Relaterad länk:
-
https://www.uppsalam...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Här presenteras våra erfarenheter från ett mångårigt samarbete mellan musei- och kulturarvsinriktningen i masterutbildningen ABM och Medicinhistoriska museet, Uppsala universitet. Det blev ett lyckosamt samarbete där vi som likvärdiga partners bidrog med våra respektive kunskaper för att förnya utbildningen, dokumentera samlingar och bygga utställningar. Kontinuitet och öppenhet bygger förtroende som gagnar studenterna och frisläpper innovation och nytänkande för alla involverade. Den pedagogiska grundtanken som genomsyrar samarbetet är att studenten behöver vara på plats i det museala rummet för att lära sig se, kombinera och använda teori och praktik. Rutinkulturen möter teorin. Modellen som utvecklas kan appliceras vid andra universitet och museer.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Annan humaniora -- Kulturstudier (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Other Humanities -- Cultural Studies (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- museum
- kulturarv
- utbildning
- samarbete
- pedagogik
- utveckling
- Etnologi
- Ethnology
- Idé- och lärdomshistoria
- History of Sciences and Ideas
- Pedagogik
- Education
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas