SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-12557"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-12557" > Dynamisk prognossty...

Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift : Summering av Fas 1

Arvidsson, Anna K, 1971- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Drift och underhåll, DOU
Wärme, Mats (författare)
B&M system AB
Eriksson, Olle, 1967- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Drift och underhåll, DOU
visa fler...
Bäckström, Andreas (författare)
Svevia
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2017
Svenska 49 s.
Serie: VTI notat ; 32-2017
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Vinterväghållningens uppgift är att se till att vägar är tillräckligt framkomliga och säkra att åka på. Rent praktiskt innebär detta att med hjälp av plogning, sand- och saltspridning hålla vägarna tillräckligt snö- och isfria enligt de gällande reglerna. Inom operativ vinterväghållning är erfarenhet ofta en bristvara, det beror bland annat på den allt rörligare arbetsmarknaden med korta kontraktsperioder men även på de stora pensionsavgångarna som varit de senaste åren. För att beredskapshavaren ska bibehålla och samtidigt kunna öka produktiviteten är det väsentligt att beslutsstöd utvecklas.Det finns idag ett antal vägväderprognostjänster som kan leverera kvalificerat stöd till beslutstagare inom vinterväghållning. Som underlag används bland annat aktuell väderinformation från Trafikverkets VViS stationer (VägVäderinformationsSystem) som är utplacerade längs de statliga vägarna. Vissa tjänster använder även data från sensorer i bilar. Tjänsterna levererar dynamiska väglagsprognoser och i vissa fall även förslag på åtgärd för olika vägavsnitt. De levererar geografisk och tidsmässigt detaljerade beslutsunderlag som möjliggör högkvalitativa beslut för att göra rätt åtgärd i rätt tid på rätt plats. Den kanske främsta fördelen med prognoserna är att de tydligt påvisar att endast delar av vägnätet behöver åtgärdas samt att yttemperaturprognosen utöver väglagsprognosen är viktig information för att bestämma hur mycket salt som behövs för att vägen inte ska bli hal.Dagens ruttoptimeringsprogram genomför tidsoptimering (kortaste tid) på det vägnät som ska åtgärdas utifrån väghållarens vägklassindelning som baseras på mängden trafik (årsdygnsmedeltrafik). Vägklimatet kan dock variera kraftigt inom ett driftområde och det finns behov av att justera för dessa variationer för att kunna uppnå ökad resurseffektivitet. I dagsläget görs dessa korrigeringar manuellt för resursplanering och görs normalt inför varje vintersäsong.Syftet med projektet är att med dynamisk väglagsinformation skapa förutsättningar för dynamiska åtgärder för en mer produktiv vinterväghållning. Att integrera data från en vägväderprognostjänst i redan befintliga system, såsom ett förarstödssystem med ruttvisning skulle ge arbetsledningen möjlighet att arbeta betydligt mer detaljerat samt dynamiskt, vilket ger möjlighet för signifikanta effektivitetsökningar. I projektet har även en utvärdering av en vädertjänst gjorts med avseende på vilket prognosfönster som är lämpligt att använda i optimeringen. Projektet i denna första fas kan beskrivas som ett första försök att bygga ihop systemen samt validera att det är genomförbart och att resultatet blir pålitliga rutter för vinterväghållarna.Projektet har visat att en dynamisk prognosstyrd ruttplanering för preventiv saltning kan förbättra miljön genom en minskning av emissioner från väghållningsfordonen på grund av kortare körsträckor samt en minskad saltanvändning. Arbetsmiljön för saltbilsförarna förbättras genom en högre automatiseringsgrad vilket betyder att det är mindre att hålla reda på, detta leder till minskad stress vid höga utförandekrav. Bättre kvalité på vinterväghållningen gynnar även framkomligheten för trafikanterna.
  • The task of the winter maintenance operations is to ensure that the roads are accessible and safe to use. In practice, by means of ploughing, sand and salt spreading, keeping the roads free of snow and ice in accordance with the current requirements. Experience in operational winter management is a shortcoming, which is partly due to the more flexible labour market with short contract periods, but also due to the major retirements that have been in recent years. In order for the winter maintenance contractor to maintain and at the same time increase the productivity, it is essential to develop decision support systems.There are today several road weather forecast services that can provide qualified support to decisionmakers in winter road maintenance. As a basis, current weather information from the Swedish RWIS-outstations (Road Weather Information System), which is deployed along the state roads, is used. Some services also use data from sensors in cars. The services provide dynamic road conditions forecasts and in some cases even proposals for actions needed for different road sections. They deliver detailed decision-making prognosis that enable high quality decisions for the correct action in the right time at the right place. Perhaps the main advantage of the forecasts is that they clearly show that only parts of the road network need to be addressed and that the surface temperature forecast, in addition to the forecast of the road surface condition, is important input for determining the needed amount of salt.Today’s route optimisation program performs optimisations for the shortest time based on the road owner's road classification, that is based on annual average daily traffic. However, road climate may vary considerably within an operating area, and the need to adjust for these variations in order to achieve an increased resource efficiency, can currently only be corrected manually for resource planning, and usually before the winter season starts.The purpose of the project is to provide a more dynamic information to create a more productive winter road maintenance with dynamic road conditions information. Integrating data from a road weather forecast service into existing systems, such as a route guidance driver system, would allow the workforce to work significantly more detailed and dynamically, allowing for significant efficiency gains. In the project, an evaluation of a weather service has also been made with regards to which forecast window is suitable to use in the optimization. The project in this first phase can be described as a first attempt to make the systems working together, validate that it is feasible and that results will be reliable routes for the decisionmakers in winter road maintenance.The project has shown that a dynamic forecasting route optimisation for preventative salting can improve the environment by reducing emissions from lorries due to shorter driving distances and reduction of salt usage. The work environment for the maintenance vehicle drivers is enhanced by a higher degree of automation, which means it is less to keep track of, resulting in reduced stress at high performance requirements. Better quality in the winter road maintenance also benefits accessibility for the road users.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Samhällsbyggnadsteknik -- Infrastrukturteknik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Civil Engineering -- Infrastructure Engineering (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy