Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-14951" >
Kollektivtrafikmynd...
Kollektivtrafikmyndigheter och smart mobilitet : nordiska erfarenheter och perspektiv på MaaS och autonoma bussar
-
- Hedegaard Sørensen, Claus (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Mobilitet, aktörer och planering, MAP
-
- Isaksson, Karolina, 1973- (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Mobilitet, aktörer och planering, MAP
-
- Oldbury, Kelsey, 1991- (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Mobilitet, aktörer och planering, MAP
-
visa fler...
-
- Paulsson, Alexander (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Mobilitet, aktörer och planering, MAP
-
- Smith, Göran (författare)
- Chalmers tekniska högskola
-
- Rignell, Mårten (författare)
- Skånetrafiken
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789198600100
- Lund : K2, 2020
- Svenska.
-
Serie: K2 Outreach
- Relaterad länk:
-
https://vti.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Automatisering, elektrifiering, integrerad mobilitet samt plattforms- och delningsekonomin diskuteras i allt större omfattning. Smart mobilitet är en samlingsterm för dessa olika fenomen och trender. Smart mobilitet anses kunna bidra till ett mer hållbart transportsystem, attraktiva städer och levande landsbygd, men kan också leda till ökad privatbilism, mer trängsel och en försämrad stadsmiljö. Forskning visar att en central förutsättning för att smart mobilitet ska kunna bidra till ett mer hållbart transportsystem är att andelen kollektivtrafik och delade mobilitetstjänster ökar. Nya aktörer har dykt upp på transportområdet och erbjuder olika typer av mobilitetstjänster. Frågan är hur befintliga kollektivtrafikmyndigheter strategiskt ska positionera sig i detta nya och snabbt föränderliga landskap. Vilken typ av ansvarsfördelning och vilken typ av samverkan kommer att krävas för att uppnå attraktiva och hållbara transporter i en framtid präglad av smart mobilitet? Det är bakgrunden till detta forskningsprojekt, som har finansierats av K2.I projektets har vi genomfört fallstudier från (främst) nordiska storstäder om det som betecknas kombinerad mobilitet eller Mobility as a Service (MaaS), samt pågående försök med autonoma bussar. Hanteringen av MaaS har studerats i storstadsregionerna Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Oslo, Helsingfors, Köpenhamn. Utblickar har även gjorts till Birmingham och Amsterdam. När det gäller autonoma bussar har merparten av det empiriska arbetet genomförts i Barkarby i Järfälla kommun (Region Stockholm). Därtill har vi även genom en workshop inhämtat erfarenheter från Oslo och Själland (Danmark) samt från ett utredningsarbete i Sjöbo och Tomelilla kommuner (Skåne). Vidare har vi studerat uppfattningar om autonoma bussar bland representanter för svenska bussförare.Analyserna i projektet har lett fram till en tydlig bild av att den offentliga sektorns organisationer spelar en viktig roll i utvecklingen, förmedlingen och integreringen av smart mobilitet. I praktiken har vi sett att olika kollektivtrafikmyndigheter har tagit olika roller; medan vissa är mycket aktiva och engagerade, håller sig andra mer avvaktande och försiktiga.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
Nyckelord
- Transport authority
- Mobility (pers)
- Autonomous driving
- Bus
- Responsibility
- Public transport
- Planning
- Decision process
- 111 Road: Public transport
- 111 Road: Public transport
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas