Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-1844" >
Prognosmodeller för...
Prognosmodeller för tillståndsmått i Trafikverkets Pavement Management System - makrotextur, MPD
-
- Gustafsson, Mika (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Drift och underhåll, DOU
-
- Lundberg, Thomas (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Drift och underhåll, DOU
-
- Andrén, Peter (författare)
- Datamani
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2012
- Svenska 58 s.
-
Serie: VTI Rapport, 0347-6030 ; 765
- Relaterad länk:
-
https://vti.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Vägytans tillstånd på det statliga svenska vägnätet har inventerats med mätbil sedan 1987. Syftet med dessa mätningar är att förse Trafikverkets pavement management system (PMS) med tillståndsdata. Av kostnadsskäl mäts inte alla vägar varje år, men Trafikverket har behov av en fullständig tillståndsbeskrivning av vägnätet. Ett sätt att årligen beskriva tillståndet för hela vägnätet är att använda modeller som prognostiserar tillståndet för de år då mätningar saknas. Denna rapport har två huvudsyften, dels att arbeta fram en metod och ett angreppssätt för att skapa en prognosmodell för ett tillståndsmått som kan förändras såväl linjärt som ickelinjärt, dels att, under metodutvecklingen, skapa en prognosmodell för MPD. Modellen är datadrivet genererad, men beskriver även tidsutvecklingen. Från denna kan vi se tydliga trender för MPD-utvecklingen på årsbasis. Det angreppssätt som används för att skapa en prognosmodell för MPD kan användas för andra vägtillståndsmått såsom megatextur, kantdjup, vattenarea etc.
- In Sweden, the road surface condition is assessed regularly with laser-based profilo-graphs. This has been done since 1987. The purpose of these assessments is to provide the Swedish Transport Administrations Pavement Management System (PMS) with data. All roads are, for financial reasons, not assessed every year, but the Swedish Transport Administration still needs a complete description of the road condition. One way to describe the condition of the entire road network is to work with models that forecast the condition the year when measurements are missing. This report has two main purposes. Firstly, to develop a methodology/approach how to create a prognostic model for a condition index that can change both linearly and non-linearly. Secondly, during the method development, create a prognostic model for MPD. The model is data-driven generated, but it also describes the time evolution. From this we can see clear trends for MPD development on an annual basis. The approach used to create a prognostic model for MPD can be used for other road surface characteristics such as megatexture, edge depth, water area, etc.
Ämnesord
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Infrastrukturteknik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Infrastructure Engineering (hsv//eng)
Nyckelord
- Surfacing
- Surface texture
- Macrotexture
- Forecast
- Model (not math)
- Pavement management system
- Beläggningar
- Ytstruktur
- Makrotextur
- Prognoser
- Modeller
- Pavement management system
- Road: Surfacing
- Road: Surfacing
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)