Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-18521" > Effektiva cirkulära...
Fältnamn | Indikatorer | Metadata |
---|---|---|
000 | 03531nam a2200325 4500 | |
001 | oai:DiVA.org:vti-18521 | |
003 | SwePub | |
008 | 220408s2019 | |||||||||||000 ||swe| | |
024 | 7 | a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vti:diva-185212 URI |
040 | a (SwePub)vti | |
041 | a sweb swe | |
042 | 9 SwePub | |
072 | 7 | a vet2 swepub-contenttype |
072 | 7 | a rap2 swepub-publicationtype |
100 | 1 | a Kalantari, Joakim,d 1978-u Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafikanalys och logistik, TAL4 aut0 (Swepub:vti)joakim.kalantari@vti.se |
245 | 1 0 | a Effektiva cirkulära flöden :b en förstudie om hur cirkulära flöden kan nyttja överkapaciteten i befintligt distributionssystem |
264 | 1 | a Göteborg,c 2019 |
300 | a 68 s. | |
338 | a electronic2 rdacarrier | |
490 | 0 | a Triple F ;v 2019.1.21.h |
520 | a Ett effektivare transportsystem är en nödvändighet för Sveriges omställningen till världens första fossilfria välfärdsnation. Effektivisering av transportsystemet bidrar inte bara till avfossilisering av en sektor som svarar för en stor andel av de fossila utsläppen i Sverige. Det möjliggör också en minskning av utsläpp i konsumtion- och produktionsledet genom att skapa förutsättningar för cirkulär ekonomi. Det saknas dock kunskap om hur en ökad cirkulär ekonomi kan komma att påverka transportefterfrågan och följaktligen transportsystemet. På en övergripande nivå kan man anta att de cirkulära flödena kommer gå i motsatt riktning flöden av nya material och produkter och att tidskrav inte är lika höga för de cirkulära flödena som för flöden av nya material och produkter. Samtidig uppskattar man att ca. en av fyra lastbilar är underutnyttjade eller kan betraktas som tomma. Med detta som bakgrund är det intressant att analysera förutsättningarna för att den transportefterfrågan som uppstår som resultat av den cirkulära ekonomin effektivt kan absorberas av överkapaciteten i det befintliga transportsystemet. I denna förstudie har VTI och CIT undersökt denna frågeställning. Projektet bygger på litteraturstudier, intervjuer, workshops samt modellresultat från den nationella godstransportmodellen Samgods. I projektet har fokus legat på fyra produktområden: byggmaterial, elektronikprodukter, textilier och personbilar. Branschaktörer såsom byggföretag, elektronikföretag, textilföretag, biltillverkare, avfallshanterare, återvinningsföretag, branschorganisationer, välgörenhetsorganisationer och forskare har bidragit i genomförandet av projektet. | |
650 | 7 | a TEKNIK OCH TEKNOLOGIERx Samhällsbyggnadsteknikx Transportteknik och logistik0 (SwePub)201052 hsv//swe |
650 | 7 | a ENGINEERING AND TECHNOLOGYx Civil Engineeringx Transport Systems and Logistics0 (SwePub)201052 hsv//eng |
700 | 1 | a Kjellsdotter Ivert, Linea,d 1980-u Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafikanalys och logistik, TAL4 aut0 (Swepub:vti)linea.kjellsdotter@vti.se |
700 | 1 | a Liljestrand, Kristinau Chalmers Industriteknik, Sverige4 aut |
700 | 1 | a Ekici, Saametu Chalmers Industriteknik, Sverige4 aut |
710 | 2 | a Statens väg- och transportforskningsinstitutb Trafikanalys och logistik, TAL4 org |
856 | 4 | u https://acrobat.adobe.com/link/track?uri=urn:aaid:scds:US:e5fa6693-f957-4fe4-a165-bc9ae4badf1a#pageNum=1y Rapporten |
856 | 4 | u https://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:1650833/FULLTEXT01.pdfx primaryx Raw objecty fulltext |
856 | 4 8 | u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vti:diva-18521 |
Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.