SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-20066"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-20066" > Triple F Systemöver...

Triple F Systemövergripande uppföljning 2022 : Uppföljning av hur godstransporter närmar sig det svenska klimatmålet 2030

Mustonen, Maria, 1972- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafikanalys och logistik, TAL
Stelling, Petra, 1971- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafikanalys och logistik, TAL
 (creator_code:org_t)
Göteborg : Triple F, 2023
Svenska 85 s.
Serie: Triple F leverans ; 2022.4.1.12
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Inom ramen för Triple F programmet görs en systemövergripande uppföljning som syftar till att följa upp hur Sveriges godstransportsektor närmar sig målet om att minska växthusgasutsläppen med 70 %, samt att skapa en referenspunkt som aktörer inom och utom Triple F kan referera till. Mer specifikt ska den Systemövergripande uppföljningen bidra till att utveckla ett konsistent uppföljningssystem som beskriver hur vi närmar oss utsläppsmålet om minus 70 % till år 2030, ta fram relevanta mätmetoder och indikatorer för godstransporters klimatpåverkan samt göra internationella jämförelser.Årets leverans är den tredje uppföljningen som görs. Liksom i tidigare rapporten kan konstateras att även om växthusgasutsläppen från godstransporter har minskat sedan 2010 är minskningstakten inte tillräcklig för att i linjär takt nå 2030-målet. Inrikes transporter bidrar med knappt en tredjedel (31,5 % år 2021) av Sveriges totala växthusgasutsläpp. Merparten av växthusgasutsläppen från inrikes transporter kommer från vägtrafiken, där utsläppen från bilar och tunga lastbilar bidrar mest. Utsläpp från godstransporter bidrar med cirka 33,6, % (år 2021) av de totala växthusgasutsläppen från transportsektorn i Sverige. Tunga lastbilar är det trafikslag som bidrar med störst andel av godstransportsegmentens växthusgasutsläpp, cirka 62,8 % år 2021.Vidare visar indikatorerna att mellan 2010 och 2021 har växthusgasutsläppen för inrikes transporter minskat med 26,6 % för Sverige. Detta kan jämföras med den snabbare utsläppsminskning om 38,5 % som skulle vara nödvändig för att nå 2030-målet (genom en linjär minskning mellan 2010 och 2030). Utsläppen kommer därför behöva minska i en något snabbare takt framöver för att nå målet.
  • Within the Triple F program, a system-wide follow-up is carried out. It aims to follow up on how Sweden's freight transport sector is approaching the goal of reducing greenhouse gas emissions by 70%, as well as to create a reference point that actors within and outside Triple F can refer to. More specifically, the aim of the system-wide follow-up is to contribute to developing a consistent follow-up system that describes how we are approaching the greenhouse gas emission target of minus 70% by the year 2030, to develop relevant measurement methods and indicators for the climate impact of the freight transport sector, and to make international comparisons. This year's delivery is the third follow-up that has been carried out. As in the previous report, it can be stated that although greenhouse gas emissions from freight transport have decreased since 2010, the rate of reduction is not sufficient to reach the 2030 target at a linear pace. Domestic transport contributes just under a third (31.5% in 2021) of Sweden's total greenhouse gas emissions. The majority of the greenhouse gas emissions from domestic transport come from road traffic, where emissions from cars and heavy trucks contribute the most. Emissions from freight transport contribute approximately 33.6% (in 2021) of the total greenhouse gas emissions from the transport sector in Sweden. Heavy trucks are the type of traffic that contributes the largest share of the goods transport segment's greenhouse gas emissions, approximately 62.8% in 2021. Furthermore, the indicators show that between 2010 and 2021, greenhouse gas emissions for domestic transport have decreased by 26.6% for Sweden. This can be compared to the faster emission reduction of 38.5% that would be necessary to reach the 2030 target (through a linear reduction between 2010 and 2030). Emissions will therefore have to be reduced at a slightly faster pace in the future to reach the target.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Mustonen, Maria, ...
Stelling, Petra, ...
Om ämnet
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Samhällsbyggnads ...
och Transportteknik ...
Delar i serien
Av lärosätet
VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy