Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-20163" >
Damning från flygas...
Damning från flygaskstabiliserade grusvägar
-
- Blomqvist, Göran, 1963- (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Miljö, MILJÖ
-
- Edvardsson, Karin (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Drift och underhåll, DOU,Högskolan Dalarna, Sverige
-
- Gustafsson, Mats, 1966- (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Miljö, MILJÖ
-
visa fler...
-
- Wik, Ola (författare)
- Statens geotekniska institut, Sverige
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Värmeforsk, 2012
- Svenska 58 s.
- Relaterad länk:
-
https://vti.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Obundna vägar dammar genom trafikens framfart över dem. Sådan damning kan leda till trafiksäkerhets- och hälsorisker, olägenheter för närboende och ett accelererat nedbrytande av grusvägens slitlager. Det har funnits misstanke om att grusvägar där bärlagret stabiliserats med inblandning av flygaska skulle damma mer än konventionella grusvägar. Därför undersöktes damningen vid två fältlokaler där både asksträckor och konventionellt byggda sträckor fanns. Forskningsuppgiften var att jämföra damningen och svara på frågan om askvägar dammar mer än de konventionellt byggda vägarna. Dessutom skulle spridningen av damm till omgivningen kartläggas och förekomsten av aska i det uppvirvlade dammet detekteras. Projektet genomförs som ett samarbetsprojekt mellan VTI, SGI och Högskolan Dalarna, men även IVL har varit med i projektgruppen. Resultaten riktar sig till planerare och drift- och underhållsansvariga hos väghållare, entreprenörer och myndigheter. Fältmätningarna har innefattat såväl väletablerade som innovativa mätmetoder för bestämning av damning och sådana faktorer som påverkar damning som grusslitlagrets vattenkvot och kornstorleksfördelning.
- Unpaved gravel roads will emit dust when trafficked. Such dust emissions might lead to traffic safety and health issues as well as nuisance to the neighborhood and accelerated deterioration of the gravel surface course. It has been suspected that gravel roads with fly-ash stabilized base courses might cause larger dust emissions than conventionally constructed gravel roads. Therefore two field sites with both ash stretches and conventional stretches were investigated. The task was to compare the dust emissions and answer the question whether ash roads emit more dust than conventional gravel roads. Further, the emissions of dust to the surrounding were to be monitored and the occurrence of ash in the suspended dust was to be detected. The project was conducted in cooperation between VTI, SGI and Högskolan Dalarna and with the Swedish Environmental Institute as part of the research group.
Ämnesord
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Infrastrukturteknik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Infrastructure Engineering (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)