Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-20659" >
Suicidprevention på...
-
Fredin-Knutzén, JohanNationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention, Karolinska Institutet och Region Stockholm, Sverige
(författare)
Suicidprevention på järnväg : Två pilotstudier av skalbara åtgärder
- Artikel/kapitelSvenska2024
Förlag, utgivningsår, omfång ...
-
Linköping :Statens väg- och transportforskningsinstitut,2024
-
printrdacarrier
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:vti-20659
-
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vti:diva-20659URI
Kompletterande språkuppgifter
-
Språk:svenska
-
Sammanfattning på:svenska
Ingår i deldatabas
Klassifikation
-
Ämneskategori:vet swepub-contenttype
-
Ämneskategori:kon swepub-publicationtype
Anmärkningar
-
I Sverige inträffar årligen cirka 75 suicid på den svenska järnvägen. Olika åtgärder kan användas för att förebygga dessa händelser. Två nya och skalbara interventioner byggda av Trafikverket på två stationer i Stockholmsområdet har utvärderats. ”Spärrstaket” som separerar enkel tillgång till snabbtåg som passerar stationer, samt ”längsgående staket i plattformsände” som används för att minska motivationen till spårbeträdande från plattformsändar.Två naturliga experiment har utvärderats gällande de suicid- och personpåkörningspreventiva effekterna av åtgärderna som har byggts. Studieperioden har varit åren 2002-2021/2022 för variabeln personpåkörningar. I studien av ”längsgående staket i plattformsände” har även antal obehöriga spårbeträdanden samt förseningar utvärderats.Innan ”spärrstaketet” byggdes visade interventions- och kontrollstationerna liknande trender i antalet självmord. Efter installationen av spärrstaketet minskade antalet självmord med 62,5% vid interventionsstationen. Jämfört med kontrollgruppen syntes en signifikant minskning av antalet självmord (OR = 0,14, 95%CI 0,013-0,95). Efter installation av ”längsgående staket i plattformsände” har inga personpåkörningar inträffat (IRR = 0.32, 95%CI 0-1.82; ensidigt exakt p =0.1216). Det har varit en ~90 % minskning av antal obehöriga spårbeträdanden (IRR = 0.10, 95%CI 0.04-0.23; ensidigt exact p <0.0001) och en signifikant minskning av antalet förseningar på grund av obehöriga spårbeträdanden och personpåkörningar (Mann Whitney U=0, ensidigt exakt p=0.0455). "Spärrstaketen" visade en signifikant effekt i minskat antal suicid som sker vid plattformar på järnvägen. "Längsgående staket i plattformsände" visar en tendens till att minska antal personpåkörningar, men har en signifikant effekt i minskat antal obehöriga spårbeträdanden och förseningar. Detta är pilotstudier från två enskilda platser varför det finns ett stort mått av osäkerhet i hur stora effekterna är. Åtgärderna är skalbara och kan vara metoder för att nå uppställda målsättningar i att minska antal suicid och omkomna på järnvägen.
Ämnesord och genrebeteckningar
Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)
-
Wigren, AndersTrafikverket, Sverige
(författare)
-
Andersson, Anna-LenaNationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention, Karolinska Institutet och Region Stockholm, Sverige
(författare)
-
Hadlaczky, GergöNationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention, Karolinska Institutet och Region Stockholm, Sverige
(författare)
-
Sokolowski, MarcusNationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention, Karolinska Institutet och Region Stockholm, Sverige
(författare)
-
Nationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention, Karolinska Institutet och Region Stockholm, SverigeTrafikverket, Sverige
(creator_code:org_t)
Sammanhörande titlar
-
Ingår i:Sammanställning av referat från Transportforum 2024Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, s. 284-284
Internetlänk