Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-20665" >
En enkät och olycks...
En enkät och olycksanalysstudie : föräldrars attityder och kunskap om olycksrisker med A-traktorer
-
- Klingegård, Maria (författare)
- Folksam, Stockholm, Sverige
-
- Kullgren, Anders (författare)
- Folksam, Stockholm, Sverige
-
- Ydenius, Anders (författare)
- Folksam, Stockholm, Sverige
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2024
- 2024
- Svenska.
-
Ingår i: Sammanställning av referat från Transportforum 2024. - Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut. ; , s. 293-293
- Relaterad länk:
-
http://urn.kb.se/res...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Antalet A-traktorer (tidigare EPA-traktor) har ökat de senaste åren i och med de förändrade lagkraven som möjliggjort enklare ombyggnation av modernare bilar. A-traktorer blir därmed en alltmer vanlig syn i vår trafikmiljö. Genom att fordonen endast tillåts köra i 30 km/h, inte har samma körkortskrav som personbilar och vänder sig till en yngre målgrupp, så bidrar de till en förändrad trafikmiljö. Det finns anledning att fördjupa sig i hur dessa fordon används, varför olyckor med dessa fordon uppstår och hur personskadebilden ser ut. Folksam jobbar för att förebygga personskador med A-traktorer. Folksam har detta arbete genomfört en olycksanalys på försäkringsdata (2021) och nu skickat ut en enkät riktad till föräldrar med ungdom som kör A-traktor. Detta för att identifiera kunskapsluckor samt vanliga missuppfattningar och därmed eventuella kommunikationsbehov för en ökad trafiksäkerhet. Enkäten har skickats ut till de försäkringstagare som är 35 år eller äldre och har en tecknad A-traktorförsäkring i sitt hushåll under första halvan av 2023 (oberoende om en olycka rapporterats eller ej). Enkäten skickas till totalt cirka 3500 respondenter. Enkäten syftade till att fånga attityder och kunskap om olycksrisker med A-traktor. Enkätfrågor har baserats på resultatet från genomförd olycksanalys (2021). Olycksanalysen omfattade ett urval (slumpmässigt) av alla 401 rapporterade olyckor med personskada under perioden 2017-2022. Totalt analyseredes 254 olyckor, 152 med A-traktorer och 102 med mopedbilar. Analysen är pågående och resultatet sammanfattas med statistiska mått (frekvens och andel). Resultatet från olycksstudien (2021) visar inte bara att antalet olyckor ökat utan identierar även de vanligaste olyckorna med A-traktor. För A-traktorer är ungefär hälften singel (49%) och resten kollision med något annat fordon eller person. Vid kollision med fordon är flest upphinnande (18%) eller korsningsolyckor (18%). Med resultatet från enkäten identifieras de olyckor som föräldrar tror är vanligast/allvarligast, samt huruvida A-traktor bidrar till trafikolyckor för det omkörande fordonet. I olycksanalysen (2021) identifierades trimning som bidragande orsak till trafikolyckan i över 50% av studerade fall. Analysen visade även att det är vanligast att A-traktor föraren bedöms vållande i de fall där det är fler än en part inblandad i olyckan. Enkätstudien lyfter och identifierar attityder till, och kunskap om motverkning av trimning.
Ämnesord
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)