Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-20808" > Cyklisters hastighe...
Fältnamn | Indikatorer | Metadata |
---|---|---|
000 | 03586naa a2200277 4500 | |
001 | oai:DiVA.org:vti-20808 | |
003 | SwePub | |
008 | 240423s2024 | |||||||||||000 ||swe| | |
024 | 7 | a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vti:diva-208082 URI |
040 | a (SwePub)vti | |
041 | a sweb swe | |
042 | 9 SwePub | |
072 | 7 | a vet2 swepub-contenttype |
072 | 7 | a kon2 swepub-publicationtype |
100 | 1 | a Edman, Davidu Sweco AB, Sverige4 aut |
245 | 1 0 | a Cyklisters hastighet på sträcka |
264 | 1 | a Linköping :b Statens väg- och transportforskningsinstitut,c 2024 |
338 | a print2 rdacarrier | |
520 | a Om målen med att nå ett hållbart transportsystem uppnås kommer vi att se allt fler cyklande. Fordonsutvecklingen leder också i riktning mot en allt bredare flora av cykeltyper med olika egenskaper. Vi kommer därför troligtvis att se såväl fler cyklande som en större variation av cykeltyp inom gruppen cyklande. Bland annat syns detta i en större spridning i hastighet. För att få fler att cykla är både trafiksäkerhet och framkomlighet viktiga faktorer. I detta perspektiv är det därför viktigt att skapa starka cykelstråk med hög framkomlighet och bibelållen trafiksäkerhet. Syftet med projektet är öka kunskapen om hur cyklisters hastighet och hastighetsspridning påverkas av kapacitet och utformning.Frågeställningar:Vilka krav på funktion ställs beroende på typ eller klass på stråken? Vilken fördröjning, i form av lägre hastighet än önskat, är acceptabel?I vilken omfattning fördröjs cyklister på grund av bristande kapacitet? Vilka krav ställs på utformningen för att skapa en tillräckligt hög trafiksäkerhet med dimensionerande hastigheter enligt VGU?Studien baseras på litteraturgenomgång samt analyser av beteendestudier i fält. Arbetet inleddes med en litteraturgenomgång och syftar till att få en djupare inblick i det aktuella kunskapsläget. Resultatet från litteraturgenomgången visar att kunskapen kring medelhastigheter är god. Från de svenska och utländska studierna kunde man se en mindre skillnad i hastigheter mellan cykling på cykelbana och cykelväg. Kunskapen om hastoghetsfördelning och kopplingen till utformningen på cykelbanor var dock mindre stark. Fältstudier genomförs fyra platser, tre platser i tätort och en plats med landsbygdscykling. Platserna i tätort spänner från cengrala delar till yttermiljöer. Fältstudierna har genomförts på platser med cykelbanor för att fånga cyklisterna interaktion med varandra utan påverkan av motortrafik. Studierna i fält fokuserar på i vilken utsträckning cyklister själva väljer sin hastighet. De kvantitativa mätningarna visar hur många omkörningar som görs på en given sträcka, hur långa fordonståg av cyklar som skapas och ”fria ” cyklar, det vill säga cyklande som inte interagerar med andra cyklar på den givna sträckan. | |
650 | 7 | a TEKNIK OCH TEKNOLOGIERx Samhällsbyggnadsteknikx Transportteknik och logistik0 (SwePub)201052 hsv//swe |
650 | 7 | a ENGINEERING AND TECHNOLOGYx Civil Engineeringx Transport Systems and Logistics0 (SwePub)201052 hsv//eng |
700 | 1 | a Ekman, Anna-Karinu Sweco AB, Sverige4 aut |
710 | 2 | a Sweco AB, Sverige4 org |
773 | 0 | t Sammanställning av referat från Transportforum 2024d Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitutg , s. 491-492q <491-492 |
856 | 4 | u http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vti:diva-20408y Transportforum - referat. s. 491-492 |
856 | 4 8 | u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vti:diva-20808 |
Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.
Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy