Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-20834" >
Kunskapsdelning för...
Kunskapsdelning för grönare logistik, erfarenheter från ett dyadiskt samarbete
-
- Björklund, Maria (författare)
- Logistik- och kvalitetsutveckling, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, Linköpings universitet, Sverige
-
- Simm, Niklas (författare)
- Logistik- och kvalitetsutveckling, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, Linköpings universitet, Sverige
-
- Sallnäs, Uni (författare)
- Logistik- och kvalitetsutveckling, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, Linköpings universitet, Sverige
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2024
- 2024
- Svenska.
-
Ingår i: Sammanställning av referat från Transportforum 2024. - Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut. ; , s. 376-377
- Relaterad länk:
-
http://urn.kb.se/res...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Kunskapsdelning mellan aktörer i försörjningskedjor är en viktig möjliggörare för grönare logistik. Flertalet studier framhäver vikten av kunskapsdelning vid exempelvis implementering av grön fordonsteknik, alternativa bränslen, transportslagsbyte och elektriska fordon utan att gå djupare in på vad kunskapsutbytet innebär. I studien har vi strävat efter att besvara frågor av karaktären: Vad är det för sorts kunskap som utbytes?Vilka (ex titlar) spelar centrala roller vid kunskapsutbytet?Hur sker kunskapsutbytandet? I en tvåårig observationsstudie har vi följt ett tjugotal 2-4h möten mellan ett logistikföretag och en transportköpare. Målet med mötena var att identifiera hur de tillsammans kan nå kundens mål, att bli fossilfria till 2023. Den longitudinella ansatsen har även möjliggjort att vi kunnat se förändringar över tid. Ett ramverk baserat på litteratur kring kunskapsutbyte skapades bestående av olika typer (ex. enklare eller komplexare kunskap) och former (ex. vem som ger och vem som får kunskap) av kunskapsutbyte. I empirin fann vi sedan ett starkt fokus på management-orienterad kunskap och utbyte av enklare information. Femton personer närvarade vid mötena vilket visar att samverkan krävde kunskap från individer med olika erfarenheter och ansvarsområden. Det longitudinella perspektivet visar att en del kunskap som var relativt komplex såsom sätt att definiera fossilfri blev enklare när en samsyn uppnåtts. Logistikföretaget hade mest kunskap att donera, samtidigt som det logistikköpande företaget styrde mötena och dialogen. Medan logistikköparen fick en fördjupad förståelse för potentialerna och konsekvenserna i olika potentiella åtgärder, erhöll logistikföretaget djupare insikter kring köparens prioriteringar och förändringsmöjligheter. Tre områden fokuserades i kunskapsutbytet: prestationsstyrning (för att tydliggöra utvecklingen och strävan mot satta mål), olika gröna satsningar (ex. elbilar, HVO1000 och gröna leveransfönster). En tredje aspekt blev med tiden allt tydligare: att de tillsammans blev alltmer beroende av andra aktörer för att erhålla nödvändiga kunskaper. Studien tydliggör den komplexitet som finns i kunskapsutbytet mellan dessa båda aktörer och hur kunskapsutbytet varierar över tid och hur det är beroende av de medverkande i mötet. Studien visar även på att båda aktörerna har kunskap som måste delas för att kunna identifiera de mest framgångsrika lösningarnai deras unika kontext.
Ämnesord
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)