SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-630"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-630" > Tillståndsuppföljni...

Tillståndsuppföljning av observationssträckor : lägesrapport för LTPP-projektet till och med 2012-–12

Göransson, Nils-Gunnar (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Drift och underhåll, DOU
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2013
Svenska 30 s.
Serie: VTI notat ; 1-2013
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Målsättningen med projektet är att samla in, bearbeta och leverera högkvalitativa data som primärt är tänkt att användas för utveckling av tillståndsförändringsmodeller. Uppföljningen av observationssträckor (100 meter långa) har pågått sedan 1984. Inriktningen är i första hand fokuserad på den nedbrytning som orsakas av tung trafik. I nuläget utförs mätningar på 304 sträckor, fördelade över 33 objekt. Uppföljningsprogrammets aktiviteter: • Besiktning av samtliga sträckor utförs årligen. Vid denna, som görs till fots, identifieras, klassificeras och kvantifieras förekommande skador och defekter enligt "Bära eller brista", handboken för tillståndsbedömning av belagda vägar. • Mätning med vägytemätbil (VTI-RST) genomförs i genomsnitt vartannat år. Spårbildning och utveckling av längsojämnheter följer ett relativt linjärt förlopp varför förlusten av årliga mätdata bedöms kunna accepteras. • Fallviktsmätning (KUAB-FWD) utförs normalt på alla nytillkomna objekt samt efter beläggningsåtgärd på de som är aktiva.• Klimatdata hämtas från SMHI:s väderstationer.• Trafikdata för de aktiva sträckorna inhämtas från Trafikverket.• Insamlad data bearbetas, kvalitetskontrollerades och samlas i en databas, den senast aktuella benämnes LTPP-2012. • Ett sprickindex för belastningsskador efter grad och utbredning per sträcka och besiktningstillfälle beräknas och sparas som en tabell i databasen. Den uppgraderade databasen görs tillgänglig via vti.se under år 2013.
  • The objective of this project is to collect and deliver high quality road data primarily for the development of performance prediction models. The monitoring of the LTPP sections started in 1984 on commission of the Swedish Road Administration. The aim is primarily to focus on road deterioration caused by heavy traffic. In 2012 there were still 304 active LTPP sections distributed over 33 sites. The monitoring programme includes the following activities: • Distress surveys. Annual surveys are carried out by walking over the sections. During the survey all distresses and surface defects are recorded. The grading of the distresses and defects is based on a national distress manual. • Road surface monitoring. The monitoring is carried out every second year using a vehicle developed by VTI. The ‘Laser Road Surface Tester’ can be equipped with up to 19 laser gauges. • Measurement of the bearing capacity. The capacity is calculated with a Falling Weight Deflectometer and normally carried out one year after maintenance measures. The normal strategy is to measure all new sections and after maintenance. • Collection of climate data from automatic weather observation stations close to the sections. • Collection of traffic data normally every fourth year. • Quality control check of all collected data. • Calculation of an annual crack index. The index is calculated from the type of crack, crack distress grade and crack propagation.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Samhällsbyggnadsteknik -- Infrastrukturteknik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Civil Engineering -- Infrastructure Engineering (hsv//eng)

Nyckelord

Condition survey
Damage
Deterioration
Cracking
Rutting (wheel)
Evenness
Bearing capacity
Flexible pavement
Follow up study
Database
Visual inspection
33 Road: Surfacing
33 Road: Surfacing
70 Road: Maintenance
70 Road: Maintenance

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Göransson, Nils- ...
Om ämnet
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Samhällsbyggnads ...
och Infrastrukturtek ...
Delar i serien
Av lärosätet
VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy