SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-6462"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-6462" > Långa och tunga las...

Långa och tunga lastbilars effekter på transportsystemet : redovisning av regeringsuppdrag

Vierth, Inge (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut
Berell, Håkan (författare)
McDaniel, John (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut
visa fler...
Haraldsson, Mattias (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut
Hammarström, Ulf (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut
Yahya, Mohammad Reza (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut
Lindberg, Gunnar (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut
Carlsson, Arne (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut
Ögren, Mikael (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut
Björketun, Urban (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2008
Svenska 84 s.
Serie: VTI rapport, 0347-6030 ; 605
  • Rapport (populärvet., debatt m.m.)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I Sverige tillåts lastbilar i inrikestrafik som är upp till 25,25 meter långa och 60 ton tunga. Detta skiljer sig från EU-normen, där lastbilar som regel inte är längre än 18,75 meter och väger maximalt 40 ton. Näringsdepartementet har gett VTI i uppdrag att studera vilka samhällsekonomiska konsekvenser avvikelsen har medfört för Sverige samt beskriva konkurrensytan mellan väg- och järnvägstransporter. Effekterna på transportkostnader för näringslivet, avgas- och bulleremissioner, vägslitage, tidsfördröjning för bilister samt trafiksäkerheten har beräknats. En mycket stor andel av godstransporterna på väg utförs med fordon som överskrider EU-normen. Att krympa fordonsstorleken skulle leda till stora samhällsekonomiska förluster. Framför allt är det transportkostnaderna som ökar, men det skulle även uppkomma betydande kostnadsökningar inom områdena trafiksäkerhet, avgasemissioner och bulleremissioner. I utredningen konstateras att det är svårt, åtminstone på kort sikt, att åstadkomma överflyttningar mellan väg och järnväg. Detta beror delvis på att järnvägens kapacitet är högt utnyttjad.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)

Nyckelord

Lorry
Length
Weight
Dimension
Freight transport
Ton mile
Economics of transport
Emission
Noise
Wear
Axle load
Traffic flow
Delay
Accident rate
Cost
Competition
Rail bound transport
12 Road: Freight transport
12 Road: Freight transport

Publikations- och innehållstyp

pop (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy