SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-6977"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-6977" > Energimätning på tå...

Energimätning på tåg för rundvirkestransporter på sträckan Mora–Borlänge–Gävle

Ahlberg, Joakim, 1966- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Transportekonomi, TEK
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2014
Svenska 30 s.
Serie: VTI rapport, 0347-6030 ; 829
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I det tredje delprojektet av ELVIS-demonstrationsprojektet för längre och tyngre godståg är syftet att mäta energianvändningen som ett tyngre tågset ger upphov till. Med tyngre avses här en ökad totalvikt genom fler vagnar, både fullastade och olastade, än vad som normalt körs på sträckan. Antagandet är att det med tyngre tåg finns möjlighet att göra (gods)transporter mer energieffektiva. Målsättningen är att framför allt testa hypotesen: · Att energianvändningen per tonkilometer kan reduceras genom att använda tyngre tåg. Rapporten belyser svårigheterna med att använda befintlig data för utvärdering av vad som driver energianvändningen på tåg. Datat i har inte varit kvalitetssäkrad för ändamålen i denna studie, vilket har orsakat en hel del fel och tillförlitligheten på vissa resultat är lägre än de skulle behöva vara. En slutsats från projektet att det skulle behövas en genomgång av databaserna hos Trafikverket om energianvändning ska studeras närmare, i alla fall om Trafikverkets utrustning för energimätning ska användas. Alternativt bör extern utrustning monteras på loken för att på så vis generera mer ändamålsenlig data, det senare var dock omöjligt då lokägaren inte godkände det. En annan slutsats är att körstilen spelar roll, det skiljer upp till 20 procent använd nettoenergi mellan förarna. Givet alla felkällor har ändå en regressionsanalys gjorts för att analysera hur energianvändningen för ett godståg kan bero på bruttovikten på tåget samt antal stopp tåget gör. Resultaten indikerar att det är skillnader på energianvändning för olika bruttovikter på tåget, men då det är oklart hur resultaten ska tolkas så krävs det mera mätningar för att kunna säga något bestämt. Detsamma gäller för hur antalet stopp påverkar användningen av energi, i en mätning fick vi ingen påverkan på energianvändningen av antal stopp medan vi fick det i en annan.
  • The third sub-project of ELVIS demonstration project for longer and heavier freight trains aims to analyze and measure energy usage of heavier trains. With heavier refers to a higher overall weight by more wagons, both loaded and unloaded, than would normally run on the route. The assumption is that heavier trains are able to do (freight) transport more energy efficient. The goal is to primarily test the hypothesis: · That energy consumption per ton can be reduced by using heavier trains. The report also illustrates the difficulties of using existing data for the evaluation of energy consumption on trains. The data in these has not been quality assured for the purposes of this study, which has caused a lot of errors and the credibility of some results are lower than otherwise would be needed. Thus, a conclusion from the project is that it would take a review of the databases of the Swedish Transport Administration on energy use should be studied further, at least if equipment such as their energy meter should be used. Alternatively, mount external equipment on locomotives to thereby generate more useful data; the latter, however, was not possible due to the owner of the locomotive. Given all sources of error associated with the data, the report analyze how the energy of a freight train is due to the gross weight of the train, the number of stops the train makes and drivers' driving style. Findings were that driving style plays a major role, between drivers the different in net energy used is up to 20 percent. Furthermore, there is differences in energy consumption connected to gross weights on the train, but then it's a bit unclear how the results should be interpreted in conjunction with the lack of quality of the data, it takes more measurements to be able to say anything definite. The same applies to the number of stops affecting the use of energy. On the first leg the number of stops had no impact on energy consumption, which it had on the investigation route.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Maskinteknik -- Farkostteknik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Mechanical Engineering -- Vehicle Engineering (hsv//eng)

Nyckelord

Energy consumption
Measurement
Efficiency
Ton kilometer
Heavy
Freight train
Weight
Timber
J05 Railway: Freight transport
J05 Railway: Freight transport

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Ahlberg, Joakim, ...
Om ämnet
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Maskinteknik
och Farkostteknik
Delar i serien
VTI rapport,
Av lärosätet
VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy