SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-6978"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-6978" > Dynamiska farthinder :

Dynamiska farthinder : en litteraturstudie

Bagdadi, Omar, 1974- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Samspel människa, fordon, transportsystem, MFT
Patten, Christopher, 1968- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Samspel människa, fordon, transportsystem, MFT
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2014
Svenska 21 s.
Serie: VTI rapport, 0347-6030 ; 823
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • För att motverka de negativa konsekvenserna av solida farthinder, speciellt väggupp, har alternativa farthinder börjat komma, om än i begränsad omfattning. Ett alternativt farthinder kan vara utformat på olika sätt och vara antingen passivt dynamiskt eller aktivt dynamiskt. Passivt dynamiska farthinder är utformade så att tunga fordon kan passera nästan obemärkt med litet obehag medan vanliga bilister upplever liknande obehag som vid solida hinder och tvingas sänka hastigheten ordentligt. Aktivt dynamiska farthinder är däremot konstruerade så att det ska gå att hålla ett högt trafikflöde på en vägsträcka i jämn hastighet. Farthindret kräver inte att vare sig bilister eller tunga fordon saktar in under den tillåtna hastigheten för att passera obehindrat. De slutsatser som denna studie kan göra är att både passivt dynamiska och aktivt dynamiska farthinder är intressanta och kan till viss utsträckning ersätta och komplettera befintliga traditionella solida farthinder. Det är dock viktigt att påpeka att man bör vara tydlig med syftet och vilka effekter man vill åstadkomma i och med installationen av farthindret.
  • To mitigate the negative consequences from rigid speed humps, several alternative solutions have emerged on the market, so called dynamic speed humps. The dynamic speed humps can be classified into passive or active humps, respectively. This means that a speed hump could be either actively dynamic or passively dynamic. A passive dynamic speed hump is designed to let heavy vehicle pass almost unnoticed while light vehicles are subjected to a hump similar to a rigid speed hump and should thereby reduce their speed accordingly. An active dynamic speed hump is designed to only be active when a speeding vehicle is approaching. The intrusion on traffic flow is thereby smaller and the traffic may maintain a more even speed according to the speed limit since the hump does not affect the traffic at all as long as the speed limit is respected. The conclusions are that both passive and active dynamic speed humps are of interest and could be used as an alternative or complement to rigid speed humps. However, it is important that the purpose of the installation of the hump is clear in order to obtain the desired effect.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Samhällsbyggnadsteknik -- Infrastrukturteknik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Civil Engineering -- Infrastructure Engineering (hsv//eng)

Nyckelord

Speed control (struct elem)
Road hump (artificial)
Evaluation (assessment)
Active speed bump
22 Road: Traffic control and traffic information
22 Road: Traffic control and traffic information
34 Road: Safety devices
34 Road: Safety devices

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy