Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-7927" >
Betongbeläggning i ...
Betongbeläggning i tungt trafikerade körfält på motorväg : exempel och erfarenheter från några olika länder
-
- Hultqvist, Bengt-Åke, 1949- (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Väg- och banteknik, VBA
-
- Dolk, Ellen, 1984- (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Väg- och banteknik, VBA
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2015
- Svenska 44 s.
-
Serie: VTI rapport, 0347-6030 ; 837
- Relaterad länk:
-
https://vti.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- På de flesta motorvägar i Sverige går huvuddelen av trafiken i det högra körfältet. Vänster körfält används för omkörningar och i stort sett endast av personbilar. Trafikbelastningen är därför väldigt olika i de båda körfälten. Vid ett optimalt vägbyggande anpassas varje körfält för den trafikmängd som kommer att belasta körfältet. Detta innebär att en starkare överbyggnad bör väljas i högra körfältet. En lämplig lösning kan vara att använda en kombinerad vägbeläggning med betong i högra körfältet och asfalt i vänstra körfältet. Syftet med projektet är att vidareutveckla vägöverbyggnaden på motorvägar genom att utveckla den kombinerade beläggningstyp av asfalt/betong som används utomlands, men bara provats i mycket liten omfattning i Sverige. Genom att använda betong i det högra, det tungt trafikerade körfältet, och asfalt i det vänstra körfältet, som trafikeras av lättare fordon, kommer de båda materialen att användas på ett optimalt sätt. Metoden som använts är en översiktlig litteraturgenomgång, praktiska erfarenheter, nationella samt internationella erfarenheter.
- On Swedish motorways the majority of traffic tends to drive in the right hand side lane. The left hand side lane is used mainly for overtaking and by light traffic. Traffic loading conditions are therefore very different in the two lanes. For an optimal road design, each lane would be designed to match the traffic load associated with that lane. This means that a stronger construction should be designed for the right hand side lane. An optimal solution could be to use a combination pavement with a concrete construction in the right hand side lane and a bituminous construction in the left hand side lane. The purpose of this project is to develop a combination pavement with asphalt next to concrete as is being used abroad, but only been tested in a small scale in Sweden. By using a concrete pavement in the heavier trafficked right hand side lane and asphalt in the left hand side lane the two materials will be used in an optimal way. The method being used is a literary survey, practical experience, national and international experiences.
Ämnesord
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Infrastrukturteknik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Infrastructure Engineering (hsv//eng)
Nyckelord
- Surfacing
- Motorway
- Traffic lane
- Bituminous mixture
- Concrete
- Reinforced concrete
- Rigid pavement
- Joint (structural)
- Evaluation (assessment)
- Sweden
- Germany
- South Africa
- USA
- 32 Road: Pavement design
- 32 Road: Pavement design
- 33 Road: Surfacing
- 33 Road: Surfacing
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)