SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/123864"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/123864" > Vems svenska ska be...

Vems svenska ska beskrivas? Problem med att använda termen native speaker om ungdomar i flerspråkiga storstadsmiljöer och termen varietet om deras språkbruk

Boyd, Sally, 1949 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori,Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science
 (creator_code:org_t)
2010
2010
Svenska.
Ingår i: Svenskans beskrivning. - 1102-3619. ; 30:2008, s. 13-36
  • Tidskriftsartikel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Artikeln ifrågasätter, utifrån ett empiriskt material, användbarheten av termerna native speaker och varietet i förhållande till ungdomar i flerspråkiga storstads miljöer och deras språkbruk. När de vanligaste kriterierna för status som native speaker tillämpas på ungdomarna, definieras olika grupper av individer som native speakers beroende på vilka kriterier som tillämpas. Även språkbruket uppvisar stor variation och låg koherens, vilket gör att termen varietet inte kan tillämpas.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature -- General Language Studies and Linguistics (hsv//eng)

Nyckelord

flerspråkighet
ungdomar
native speaker
språkvariation

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Boyd, Sally, 194 ...
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Språk och litter ...
och Jämförande språk ...
Artiklar i publikationen
Svenskans beskri ...
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy