Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/159371" >
Synen på journalist...
Synen på journalistikens drivkrafter
-
- Andersson, Ulrika, 1977 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
-
- Wiik, Jenny, 1975 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
-
(creator_code:org_t)
- Göteborg : University of Gothenburg, 2012
- 2012
- Svenska.
-
Ingår i: Svenska journalister 1980-2011 / Kent Asp (red.). - Göteborg : University of Gothenburg. - 9789188212511 ; , s. 61-66
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- De senaste decenniernas omvandling av medielandskapet har inneburit en förändrad situation för de flesta medieföretag. Ökad marknadsorientering framdriven av ökad konkurrens, framväxten av nya kommersiella mediekanaler, ny teknik och långtgående avregleringar är exempel på faktorer som har haft avgörande konsekvenser för journalistisk praxis och ideologi. Dessa faktorer har också påverkat betoningen av de olika drivkrafter som styr det redaktionella arbetet. Kapitlet studerar hur journalister upplever att drivkrafterna för den journalistiska verksamheten har förändrats under den senaste tioårsperioden.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications (hsv//eng)
Nyckelord
- journalistikens drivkrafter
- ansvariga utgivare
- journalister
- journalistundersökning
- marknadskrafter
- publicistiska drivkrafter
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas