Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/159373" >
Synen på publikorie...
Synen på publikorientering
-
- Andersson, Ulrika, 1977 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
-
(creator_code:org_t)
- Göteborg : University of Gothenburg, 2012
- 2012
- Svenska.
-
Ingår i: Svenska Journalister 1989-2011 / Kent Asp (red.). - Göteborg : University of Gothenburg. - 9789188212511 ; , s. 67-72
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Journalister brukar ofta beskrivas som allmänhetens företrädare med den viktiga funktionen att granska makthavare, sprida information och erbjuda människor förströelse. Publiken kan därför sägas utgöra grundstommen för journalisters arbete. Men det är förstås inte en enkel uppgift att fullfölja arbetet som publikens företrädare. Publikens önskemål måste t ex jämkas med de professionella normer och värderingar som ligger till grund för yrket, normer som ibland går stick i stäv med krav på att ge publiken vad den vill ha. Denna problematik väcker frågan om hur journalister ser på sin publik. Finns det ett spänningsfält mellan att ge publiken sådant den ur ett professionellt perspektiv kan anses behöva och att ge publiken sådant den vill ha? Frågan analyseras närmare i kapitlet.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications (hsv//eng)
Nyckelord
- journalistundersökning
- journalister
- publikorientering
- publiksyn
- ansvariga utgivare
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas