Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/167973" >
Genus i excellensfo...
Genus i excellensforskning. Om styrmekanismer och karriärvillkor i akademin.
-
- Angervall, Petra, 1970 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik och specialpedagogik,Department of Education and Special Education
-
(creator_code:org_t)
- 2012
- 2012
- Svenska.
-
Ingår i: Nationell konferens för genusforskning.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Inom ett neoliberalt styrningssystem dominerar flera diskurser, performativitet, diskurser om ökad flexibilitet och marknadisering, men också en governmentalitet (Davis & Bansel, 2005). Studien berör hur högre utbildning formas av, formar, dessa diskurser, hur de uttrycks och styr över hur akademiker väljer karriär. Särskilt behandlas hur performativa ideal omvandlas till olika former av styrtekniker, dvs. ges legitimitet i en performativ akademisk kultur. Ett specifikt excellensprogram står i fokus och hur detta används, bl a genom att implementera "karriärkontrakt". Studien bygger på diskursanalys av texter och samtal med olika grupper av akademiker. Den omfattar hur framgång och strävanden efter excellens artikuleras, bl a genom de så kallade karriärkontrakten, och hur dessa används och formar olika subjektspositioner inom akademin. Resultaten visar hur programmet ger vissa subjektiviteter legitimitet, där framgång exempelvis tenderar skapas som viss maskulinitet. Den visar också hur karriärkontrakten används för att exkludera de som rör sig utanför/mellan gränser för den performativa, självstyrande subjektet.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Genus
- governmentalitet
- högre utbildning
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)