SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/177088"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/177088" > Discourses on music...

Discourses on music in Swedish primary and preschool teacher education

Lindgren, Monica, 1958 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Högskolan för scen och musik,Academy of Music and Drama
Ericsson, Claes, 1947 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Högskolan för scen och musik,Academy of Music and Drama
 (creator_code:org_t)
2013
2013
Engelska.
Ingår i: Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok. - 1504-5021 .- 0333-3760. ; 14:1, s. 91-103
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This study investigates prevailing discourses on music in the field of creative arts in Swedish teacher education for primary school and preschool, following the programme based on the 1999 teacher education reform. The data were collected from 19 focus group interviews with teacher educators and student teachers from ten higher education institutions that offer such teacher education programmes. Theories related to language as action and the consequences of linguistic actions are central to the study. To identify and discuss the discursive formations, analytical tools inspired by discourse psychology and discourse theory were used in the analysis. The analysis demonstrates that an academic discourse focusing on theory, reflection, and textual production has pushed aside skills-based practice. A second discourse, characterized by subjectivity and relativism vis-á-vis the concept of quality, is also found in the material. Finally, a therapeutic discourse is articulated and legitimized based on the idea that student teachers should be emotionally balanced. The constructions may be regarded as strategies that legitimize the creative arts, which no longer have a clear identity in this teacher education context. The discourse on technical skills in music, which previously occupied a hegemonic position in the discursive field, has fallen apart, allowing other discourses to take root.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Konst -- Musik (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Arts -- Music (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

teacher education
music
discourse

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lindgren, Monica ...
Ericsson, Claes, ...
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Konst
och Musik
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Nordisk musikkpe ...
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy