Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/250292" >
Samuel Barber, Uver...
Samuel Barber, Uvertyr till skandalskolan
-
- Karlsson, Katarina A., 1958 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för kulturvetenskaper,Department of Cultural Sciences
-
(creator_code:org_t)
- 2016
- 2016
- Svenska.
-
Ingår i: Podiet, Göteborgssymfonikernas program.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Det mest kända Samuel Barber skrivit är Adagio for strings. Det åtta minuter långa stycket har blivit själva sinnebilden för sorg och snoddes rakt av till filmmusiken för Sagan om ringen, del två. Medan det var mycket ståhej runt att John Williams musik till filmen Stjärnornas krig var inspirerad av Gustav Holst, var det knäpptyst när Howard Shore lade beslag på Barbers Adagio. Ändå ändrade Shore inte mycket, till och med tonarten är densamma. Enda skillnaden är att Barber använder stråkar och Shore kör. Men fyra år innan Adagiot (1931) komponerade Barber sitt första stycke för full orkester, Uvertyr till skandalskolan. Själva pjäsen “Skandalskolan” skrevs 1777 av Richard Sheridan. Det verkar naturligt att Barber skulle dras till något sådant; för det första var han som sångare inspirerad av text, för det andra var han intresserad av humor och ironi. Dialogen i skandalskolan handlar till stor del om skvaller. Med sina dissonanser och rytmiska accenter är musiken ganska lik den musik Stravinsky skrev tjugo år tidigare. Barber hävdade själv att han inte försökte komponera i någon speciell stil: “Jag skriver vad jag känner. Jag är ingen självmedveten tonsättare.”
Ämnesord
- HUMANIORA -- Konst -- Musik (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Arts -- Music (hsv//eng)
Nyckelord
- Samuel Barber
- Uvertyr till skandalskolan
- tonsättare
- plagiat
- Sagan om ringen
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas