SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/263569"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/263569" > Fiction at school f...

Fiction at school for educational purposes: What opportunities are students given to act as moral subjects?

Lyngfelt, Anna, 1965 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
 (creator_code:org_t)
2017-05-07
2017
Engelska.
Ingår i: Ethical Literacies and Education for Sustainable Development. Editors: Olof Franck, Christina Osbeck. - Cham : Palgrave Macmillan. - 9783319490106 ; , s. 73-84
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • When Simone de Beauvoir claims (1982), "one is not born but, rather, becomes a woman", the same could be said about children in relation to childhood and children's literature. In particular, textbooks for children, including extracts from children's literature, tell us how children are supposed to become children by adopting educational aims. In fact, extracts from children's literature in textbooks could be said to evoke actions emanating from ideas in the texts of what children should be like. © The Author(s) 2017. All rights reserved.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lyngfelt, Anna, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Ethical Literaci ...
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy