Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/267150" >
Mapping of Newly Ar...
Mapping of Newly Arrived Pupils in Visual Art Education in Sweden
-
- Karlsson Häikiö, Tarja, 1962 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Högskolan för design och konsthantverk,School of Design and Crafts
-
(creator_code:org_t)
- 2018
- 2018
- Tyska.
-
Ingår i: BÖKWE-Fachblatt.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se... (primary) (free)
-
visa fler...
-
https://gup.ub.gu.se...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Artikeln beskriver framtagandet av ett material för kartläggning av nyanlända elevers kunskaper i bildämnet i Sverige. Framtagandet genomfördes av forskare och lärarutbildare på uppdrag av Skolverket. Artikeln bygger på observationer av bildundervisning med nyanlända elever och även utprovningar gjorda av verksamma bildlärare på olika grundskolor och ett gymnasium i förberedelseklass med nyanlända. Här diskuteras också villkoren för bildundervisning med nyanlända utifrån olika perspektiv, liksom genomförandet av kartläggningarna, men också bildlärarnas förutsättningar relaterat till de utmaningar bildämnet i sig innehåller då den innefattar av såväl språkliga som icke-språkliga dimensioner av kunskap.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- HUMANIORA -- Annan humaniora -- Övrig annan humaniora (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Other Humanities -- Other Humanities not elsewhere specified (hsv//eng)
Nyckelord
- compulsory school
- newly arrived pupils
- visual art education
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas